1-700-700-655 חודש מתנה

עסק משפחתי - יתרונות וחסרונות

פרטים שחשוב לדעת על עסק משפחתי

היתרונות והחסרונות של עסק משפחתי

מהו עסק משפחתי וכיצד רשויות המס בישראל מתייחסות אליו? מה היתרונות ומה החסרונות של עסקים משפחתיים? המומחים של UCAN2, החברה המספקת שירותי הנהלת חשבונות באינטרנט, הכינו עבורכם כתבה בנושא. המערכת המתקדמת של UCAN2 פועלת בהצלחה מאז 2005 ומהווה פתרון איכותי ומקצועי לכל העסקים, ובהם גם עסקים שבחרו להתאגד כחברה משפחתית לענייני מס הכנסה.

 

מהו עסק משפחתי?

עסק משפחתי הוא עסק קטן, גדול או בינוני, הנמצא בשליטת בני המשפחה, לדוגמה עסק בבעלות הורים וילדים. יש לציין כי בעסק המשפחתי יכולים להיות גם שותפים עסקיים שאינם נמנים על בני המשפחה הקרובה.

יש לא מעט עסקים בישראל הנחשבים כמשפחתיים, בעיקר עסקים פרטיים, ולרוב ניתן למצוא בהם את בני הדור הראשון ובני הדור השני העובדים יחד. חשוב לציין כי לא מעט משפחות מקימות עסק השייך לבני המשפחה, בדרך כלל ההורים מקימים את העסק והדור השני מתחיל לעבוד בו בשלב מוקדם ולהתקדם לתפקידי ניהול ולהובלת העסק.

אגב, לא חייבים להיות ממשפחה מוכרת וענפה עם הון עצמי גבוה כדי להקים את העסק המשפחתי, מדובר בדרך נפוצה לניהול עסקים מסוגים שונים, ויש יתרונות וחסרונות עליהם נרחיב בהמשך הכתבה.

 

עסק משפחתי – האם זה משתלם?

על פי נתוני מס הכנסה, יש עסקים משפחתיים רבים הפועלים בישראל, ולמעשה כ-70% מהעסקים בעולם הם משפחתיים. זו צורת התאגדות ותיקה ונפוצה, ורבים מבני הדור הראשון שהקימו את העסק מעוניינים כי גם הדורות הבאים ישתתפו בו וימשיכו לנהל אותו.

 

מה היתרונות בעסק משפחתי?

 

יציבות

רוב העסקים המשפחתיים יציבים לאורך שנים ומהווים מקור הכנסה לבני הדור הראשון, השני והלאה. ידוע כי עסקים משפחתיים נוטים לקחת פחות סיכונים.

 

אמון

העסק המשפחתי נחשב ליציב ולאמין יותר בעיני בנקים, בתי השקעות, לקוחות גדולים, קרנות מימון ייעודיות וכדומה.

 

שותפים להצלחה

בני המשפחה עושים ככל יכולתם על מנת להבטיח את הצלחת העסק, הם חדורי מוטיבציה ומוכנים לעבוד קשה למען הצלחת העסק המשפחתי, לעומת העסקת שכירים שדואגים בעיקר לשכר החודשי שלהם. הנאמנות של בני המשפחה להצלחת העסק מהווה גורם חשוב ומכריע לתפקוד העסק וביצועיו.

 

הון עצמי

הרווחים של העסק המשפחתי נשארים בידי המשפחה הגרעינית.

 

קבלת החלטות

קל יותר לקבל החלטות עסקיות שקולות בין בני המשפחה, וחשוב לזכור כי בני המשפחה שומרים על ערוצי תקשורת פתוחים גם לאחר שעות העבודה, לכן אין צורך להמתין לישיבה מסודרת במשרד כדי לקבל החלטות ולהתמודד עם משברים, בעיות ועוד.

 

מה החסרונות בעסק משפחתי?

 

סכסוכים בין בני המשפחה

החיסרון המרכזי להקמת עסק משפחתי הוא החשש מסכסוך קשה בין בני המשפחה. הסכסוך העסקי בדרך כלל משפיע גם על היחסים בין בני המשפחה.

 

התאמה לתפקיד

בעסקים משפחתיים נוהגים למנות לתפקידי מפתח את בני המשפחה הקרובה, עם זאת לא תמיד בן המשפחה מתאים לתפקיד לכן ביצועי העסק עשויים להיפגע.

 

גבולות והגדרת תפקיד

בעסקים משפחתיים בני המשפחה מבצעים פעולות שונות וקשה יותר להגדיר תפקידים ותחומי אחריות.

 

מה צריך לניהול עסק משפחתי במדינה?

כדי לנהל עסקים משפחתיים ביעילות ולהימנע מסכסוכים מרים המשפיעים על בני המשפחה וביצועי הארגון, מומלץ לשמור על תקשורת פתוחה ובריאה, להקפיד על שקיפות בין בני המשפחה העובדים בעסק, להגדיר נכון את התפקיד ותחומי האחריות של בני המשפחה ולתכנן מנגנון חכם ליישוב סכסוכים וקונפליקטים.

מומלץ להטמיע בעסק המשפחתי מערכות טכנולוגיות ממוחשבות ומתקדמות המסייעות בניהול תקני ויעיל של העסק, לדוגמה מערכת CRM, תוכנת הנהלת חשבונות באינטרנט, מערכת להפקת חשבוניות וקבלות דיגיטליות וכו’. המערכות לניהול העסק והנהלת החשבונות כוללות כלי ניהול המאפשרים לבני המשפחה לבדוק ביצועים, לקבל החלטות נכונות על סמך נתוני אמת, לשמור על שקיפות, לעקוב אחר התזרים וביצועי העסק ועוד.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי