1-700-700-655 חודש מתנה

עסק מהבית

עסק מהבית - למי זה מתאים ואיך מתחילים?

האם גם אתם שוקלים לפתוח עסק קטן מהבית ואתם רוצים לדעת למי זה מתאים ואיך מתחילים? מה היתרונות של הקמת עסק מהבית? איך באמת פותחים עסק חדש ועובדים מהבית? האם זה משתלם? למה כדאי לעבוד עם מערכות מקוונות לניהול העסק מהבית? המומחים של UCAN2 עושים סדר בנושא ועונים על כל השאלות הנפוצות בנושא פתיחת עסק חדש מהבית.

 

איזה עסק כדאי לפתוח מהבית?

פתיחת עסק עצמאי חדש מלווה בהתרגשות ובלא מעט פחדים וחששות לקראת הלא נודע. במציאות הכלכלית המאתגרת של היום יש צעירים ומבוגרים, נשים וגם גברים, החולמים להקים עסק קטן חדש ועוד שכירים רבים המעוניינים להקים עסק עצמאי מהבית כדי להגדיל את ההכנסות ולשפר את איכות חייהם.

לאחר שהבנו שהרצון להיות עצמאים משותף לרבים באוכלוסייה, חשוב להבין איך לבחור נכון רעיון למיזם העסקי שניתן לנהל מהבית. אגב, יזמים רבים מעדיפים להקים עסק חדש מהבית בגלל הסיכון הנמוך וההשקעה המינימלית הנדרשת. כדי לבחור רעיון לעסק חדש מהבית עלינו להתייחס ליכולות ולכישורים הייחודיים שלנו, לאפיין את התחום או הנישה שבו אנחנו רוצים להתמקצע, לבדוק את השוק והמתחרים, לאפיין את קהל היעד, לקבוע יעדים ברי השגה ועוד.

יש מגוון רעיונות למיזמים עסקיים שניתן לנהל מהבית, לא רק מקצועות דיגיטליים הקשורים לאינטרנט. כדאי להכין רשימה של רעיונות לעסק החדש, לנתח כל רעיון, לבדוק את השוק, להתייעץ ולבצע בדיקות מקדימות כדי לבחון את כדאיות הקמת העסק ופוטנציאל הרווח שלו.

 

האם לכל אחד מתאים לפתוח עסק מהבית?

למרות שכולם משוכנעים כי להיות עצמאי מחייב תכונות ויכולות מסוימות כמו מנהיגות, יזמות ויצירתיות, בפועל כל אדם יכול להקים ולנהל עסק מצליח, כל עוד משקיעים במיזם העסקי, עובדים בצורה מקצועית, יעילה וחכמה ונעזרים באנשי מקצוע כמו רואה חשבון ויועץ מס.

לכן, כל אדם בכל גיל יכול להפוך לעצמאי אך כדי למזער סיכונים אפשר להתחיל עם עסק קטן ולפתוח תיק עוסק פטור. כאשר מקימים עסק קטן מהבית לרוב אין צורך בהשקעה כספית גבוהה וניתן להתחיל את הפעילות העסקית במקביל לעבודה כשכירים. יחד עם זאת, יש אנשים שפחות מתאים להם להיות עצמאים, לכן כל מקרה לגופו ותמיד אפשר לעבור הכוון תעסוקתי כדי לאפיין יכולות ומיומנויות ולהבין האם הקמת עסק מתאימה לנו או לא.

 

מה חשוב לדעת על ניהול עסק מהבית?

ניהול עסק מהבית דורש יכולות וכישורים, התמדה, ניהול ספרי חשבונות בהתאם להוראות, הגשת דיווחים ותשלומים בזמן לרשויות המס, שיווק, עבודה עם לקוחות, גביית כספים והתמודדות עם רשויות, בנקים ועוד. העבודה מהבית יכולה להיות סידור נוח, במיוחד להורים לילדים קטנים, אך יש לארגן חלל פנוי בדירה או בבית, לעצב משרד או קליניקה, לנהל נכון לוח זמנים ויש לעבוד קשה כדי להצליח.

כדי להקים ולנהל עסק חדש מהבית יש לבקר בשלוש תחנות עיקריות – מס ערך מוסף, מס הכנסה וביטוח לאומי. ניתן להקים עסק חדש באופן מקוון לחלוטין, לבד או בעזרת מייצג מנוסה כמו רואה חשבון, יועץ מס או עו”ד. אם רוצים להתחיל “בקטן” כדאי לשקול פתיחת תיק עוסק פטור, אך יש תחומי עיסוק ומקצועות המחייבים רישום ופתיחת תיק עוסק מורשה.

לפני הקמת העסק ופתיחת התיקים ברשויות המס חשוב להכין תוכנית עסקית מפורטת, לגבש רעיון למיזם העסקי, לבדוק את השוק והמתחרים, להגדיר מטרות ויעדים, חזון לעסק, תוכנית שיווק ומכירות, לבחור נכון מקורות מימון (בהתאם לצורך) ולהכין חדר או חלל פנוי בבית כדי לעבוד בו בנוחות וללא הפרעות והסחות דעת.

 

איך לפתוח עסק מהבית?

ההחלטה להקים עסק חדש מהבית אינה פשוטה ולא כל רעיון משתלם ומבטיח לנו עסק מצליח ומשגשג. כדי לפתוח עסק שנוכל להתפרנס ממנו בכבוד ולשמור על רמת חיים גבוהה עלינו להתייחס לגורמים הבאים:

 

בחירת רעיון לעסק

הכלל שחייב להנחות אותנו הוא שלא כל רעיון מתאים להקמת עסק חדש. חשוב להשקיע זמן ומחשבה בבחירת הרעיון למיזם העסקי מהבית, אפשר להתייעץ עם מומחים ויש לבדוק את השוק, מתחרים, ביקוש מול היצע, רווחיות בענף ועוד.

 

בניית תוכנית עסקית

עשרות אלפי עסקים חדשים אינם מצליחים לשרוד אפילו שנה אחת, בדרך כלל בגלל תכנון לקוי, בעיות הון חוזר, החלטות פיננסיות בעייתיות ואי הכנת תוכנית עסקית. חשוב להכין תוכנית עסקית מפורטת לפני פתיחת התיקים ברשויות המס, התוכנית מהווה מעין מפת דרכים עבור היזם והיא מסייעת לו ללמוד את השוק, לאפיין את המתחרים, לתמחר נכון מוצרים ושירותים, לעבוד לפי מודל עסקי מקצועי ולעקוב אחר הביצועים.

 

איתור לקוחות פוטנציאליים

כאשר עורכים תוכנית עסקית מאפיינים את קהל היעד וכך קל יותר למקד את דרכי ואמצעי השיווק להשגת היעדים הרצויים. מומלץ להתחיל בשיווק העסק במקביל לפתיחת התיקים ברשויות המס, ובעידן האינטרנט קל יותר לאתר לקוחות פוטנציאליים בעזרת קמפיינים ממונים בגוגל וברשתות החברתיות, הקמת אתר מכירות ובניית נכסים דיגיטליים נוספים.

הקצאת ועיצוב חדר או חלל למשרד/עסק מהבית – יש עסקים מהבית המחייבים חדר פנוי כדי להקים בו משרד נוח ומרווח או קליניקה, ויש עסקים המחייבים רק שולחן עבודה, מחשב נייד וחיבור לאינטרנט. באופן כללי, כדאי להקצות חדר פנוי בדירה או בבית לטובת העסק, להפריד את העבודה מחיי המשפחה, וכך אפשר גם לעצב משרד נוח ולקבל בו לקוחות.

 

האם משתלם לפתוח עסק מהבית?

יש יתרונות רבים ומשמעותיים להקמת עסק חדש מהבית, בין אם יש לכם ילדים קטנים ובין אן לא. היתרונות המרכזיים לפתיחת עסק עצמאי מהבית הם:

 

חיסכון בזמן

כאשר מקימים עסק באחד מחדרי הבית אין צורך לנהוג למשרד או למקום העבודה, למצוא חניה פנויה ולהתמודד עם הוצאות הדלק. למעשה, המשרד נמצא במרחק נגיעה ואפשר להתחיל לעבוד מהבית מיד לאחר הקפה של הבוקר, בלי לבזבז זמן על נסיעות, תחבורה ציבורית, חניה וכדומה.

 

נוחות

למשרד הביתי יש יתרונות רבים, ואחד מהיתרונות העיקריים הוא נוחות. לאנשים רבים נוח מאוד לעבוד מהבית, ואם לא מקבלים לקוחות באותו יום אפשר להישאר בפיג’מה כל היום. העבודה מהבית נוחה מאוד להורים לילדים קטנים, אפשר לפצל את שעות העבודה, לעבוד כאשר הילדים נמצאים במסגרות חינוכיות וכאשר הם ישנים, וניתן לבצע משימות שונות לאחר השכבת הילדים לקראת השינה בלילה. ניהול עסק מהבית מאפשר גמישות מלאה לעצמאי, וכל אחד יכול לקבוע את שעות העבודה הנוחות והמתאימות לו ביותר.

 

חיסכון בהוצאות

היתרון העיקרי להקמת העסק מהבית הוא חיסכון בהוצאות. כאשר עובדים מהבית אין צורך לשכור משרד, חנות או מקום אחר, חוסכים בהוצאות הדלק, וניתן להכיר בחלק מהוצאות הבית כהוצאות מוכרות של העסק.

 

מספר טיפים להקמת עסק מהבית

  • חשוב להגדיר חלל עבודה בנכס ולדרוש מבני המשפחה לא להפריע בשעות בהם אתם עובדים. אם יש חדר פנוי כדאי להפוך אותו למשרד הביתי, ואם יש חצר גדולה אפשר לשקול בניית מחסן מודולרי בבנייה קלה, או להכין כניסה נפרדת למשרד הביתי.
  • כדאי לעצב את חלל העבודה כדי להגביר פרודוקטיביות ולעבוד בנוחות ובסביבה יצירתית.
  • מומלץ לבחור מערכות טכנולוגיות מתקדמות לניהול יעיל ומקצועי יותר של העסק, למשל מערכת הנהלת חשבונות UCAN2, מערכת להפקת חשבוניות וקבלות דיגיטליות, מערכת CRM לניהול קשרי לקוחות ועוד.
  • חשוב לרכוש ביטוח לעסק גם אם הוא מתנהל מהבית, ומעבר לביטוח מבנה כדאי לרכוש ביטוח אחריות מקצועית, ביטוח תאונות אישיות ופוליסת חיים.
  • כאשר עובדים מהבית קיים הפיתוי להישאר כל היום בפיג’מה אך מומלץ להתלבש לעבודה כדי לעשות סוויץ’ בראש ולהתייחס לעבודה ברצינות.
  • כל עצמאי חייב להיעזר בבעלי מקצוע מנוסים כדי לנהל נכון את העסק שלו ועל מנת להצליח. כדאי לבחור רואה חשבון מומלץ, לקבל ייעוץ מיועץ מס מנוסה, להיעזר במומחים לשיווק דיגיטלי וכו’.
  • אין לשכוח לדווח על הוצאות הבית כמו ארנונה, חשמל ומים, אלו הוצאות המוכרות בחלקן ברשות המיסים וניתן להפחית את חבות המס.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי