1-700-700-655 חודש מתנה

עוסק מורשה או חברה

מה פותחים קודם ואיך עוברים מהאחד לשני?

איך לוקחים החלטה?

תהליך פתיחת עסק מלווה בהתרגשות עצומה אך גם בלא מעט פחדים וחששות מפני העתיד לבוא. בעת הקמת העסק החדש עלינו לקבל החלטות חשובות העתידות להשפיע על ביצועי העסק ורווחתנו הכלכלית. אחת ההחלטות החשובות ביותר במעמד פתיחת התיק במס ערך מוסף היא בחירת צורת ההתאגדות, ויש באפשרותנו לפתוח עוסק מורשה או חברה בע”מ, יש גם אפשרות לפתוח עוסק זעיר (פטור). 

ההחלטה האם לפתוח עוסק מורשה או חברה אינה פשוטה לכן מומלץ לפנות לבעלי מקצוע מנוסים כמו רואה חשבון או יועץ מס ולקבל סיוע מקצועי וליווי צמוד לכל אורך הקמת העסק והפעילות השוטפת.

 

ממה כדאי להתחיל?

לפני שאנחנו רשאים להתחיל בפעילות העסקית החוק בארץ מחייב אותנו לרשום את העסק ברשויות המס, ובפועל עלינו לפתוח תיק עוסק מורשה או חברה במס ערך מוסף, במס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי. אם החלטנו על הקמת חברה בע”מ (בערבון מוגבל) התהליך לפתיחת העסק מתחיל ברישום אצל רשם החברות וכרוך בעלויות נוספות.

החוק בישראל מכיר בשלוש צורות התאגדות עסקית עיקריות, במדריך זה נתמקד בהחלטה מה כדאי עוסק מורשה או חברה, כאשר בעלי המקצוע המנוסים לרוב ממליצים להתחיל בקטן, כלומר להקים עוסק מורשה ובהתאם לביצוע ומהות העסק אפשר בהמשך להפוך לחברה.

כאשר עונים על השאלה האם להקים עוסק מורשה או חברה ישנם שיקולים שונים שיש להתייחס אליהם נכון ובשיקול דעת, לכן תמיד כדאי לפנות למומחים כדי לקבל החלטה פיננסית שקולה ואחראית. השיקולים שיש להתייחס אליהם כוללים בין היתר את עלות הקמת העסק, דיווחים ועלויות שוטפות, הגנה משפטית, שיקולי מס ועוד.

 

ההבדל בין עוסק מורשה לחברה בע”מ

 

ההגדרה של עוסק מורשה

עוסק מורשה היא אחת מצורות ההתאגדות העסקיות המוכרות בחוק, העוסק הוא עצמאי שמחזור העסקאות השנתי שלו עולה על 102,292 ₪ (נכון לשנת 2022) או שהוא עוסק באחד מהמקצועות וסוגי העיסוק המחייבים רישום כעוסק מורשה, למשל עורכי דין, אדריכלים, רואי חשבון, רופאים, יועצי מס וכו’. עוסק מורשה חייב להגיש דיווחים לרשויות המס, כולל דיווח שוטף למע”מ, ועליו לגבות מע”מ מלקוחותיו, והוא יכול לקזז מע”מ תשומות.

 

ההגדרה של חברה בע”מ

חברה בע”מ היא צורת התאגדות עסקית המייצרת הפרדה משפטית מלאה מהבעלים, לכן בעלי העסק והמניות בחברה נהנים מהגנה משפטית במקרה של תביעות כלכליות נגד החברה, למעט מקרים שבהם בוצעו עבירות על החוק. חשוב לדעת כי פתיחת חברה הינה הליך מורכב וארוך יותר לעומת פתיחת עוסק מורשה, ויש לרשום את החברה אצל רשם החברות ולשלם אגרה שנתית. ההגדרה של חברה בע”מ היא ישות משפטית נפרדת לבעליה הרשומה אצל רשם החברות. החברה מתנהלת על פי תקנון, ומס החברות עומד נכון לשנת 2022 על 23%, לעומת שיעור המס המוטל על עוסק מורשה שיכול להגיע עד כמעט 50%.

 

איך ההכנסות יושפעו?

לעוסק מורשה אין הגבלה מבחינת מחזור העסקאות, יחד עם זאת כאשר מחליטים האם להקים עוסק מורשה או חברה בע”מ יש לבחון את השפעת המס כדי לקבל החלטה נכונה ומשתלמת. שיעור מס חברות נכון לשנת 2022 הוא 23%, לעומת מדרגת המס המקסימלית עבור עצמאי (עוסק מורשה) המשלם מס בשיעור של עד 47%, ובמקרים מסוימים יש תוספת של 3% מס יסף.

עם זאת, אם בעל מניות מהותי בחברה בע”מ מחליט לחלק את יתרת רווח החברה בצורה של דיבידנד, עליו לשלם 30% מס בגין הדיבידנד, לכן נטל המס במקרה זה המוטל על רווחי החברה, כמובן בעת משיכת הרווחים, יכול להגיע עד 46.1% (נכון לשנת 2022), לא כולל מס יסף אם המס חל במקרה זה. נטל המס בגין משיכת דיבידנד נקבע בהוראת סעיף 3(ט) לפקודת מס הכנסה.

 

הבדלים משפטיים עיקריים

אחד מההבדלים המהותיים ביותר בין עוסק מורשה או חברה נוגע לחשיפה של בעל העסק ולהיבטים של האחריות המשפטית. בעוד עוסק מורשה אחראי באופן מלא על הפעילות העסקית בבית העסק שלו, כולל רווחים והפסדים, החברה בע”מ היא ישות משפטית נפרדת לבעליה.

התאגדות תחת חברה בע”מ יוצרת הפרדה משפטית מלאה בין בעלי העסק ובעלי המניות לבין החברה עצמה. כגוף משפטי הנפרד מבעליו, החברה בע”מ היא ישות משפטית שניתן לתבוע, וכאשר מגישים תביעה כלכלית נגד החברה אין אפשרות לתבוע גם את בעלי המניות בחברה על מנת שהם ישלמו את חובות החברה מהונם הפרטי.

יודגש, כי במקרים מסוימים בית המשפט יכול להורות על “הרמת מסך”, כלומר לאפשר הגשת תביעה נגד בעלי המניות בחברה, וזאת במקרים של עבירה על החוק, למשל מקרים כמו מרמה או מעילה. כאמור, כאשר בוחרים בין עוסק מורשה או חברה, חשוב להתייחס גם לשיקולי האחריות המשפטית, והכלל המנחה את המומחים בתחום הוא לבחור בין עוסק מורשה או חברה בע”מ לפי רמת הסיכון של בית העסק ואופי הלקוחות. יש עסקים החשופים יותר לתביעות מצד הלקוחות, לכן אם רמת הסיכון גבוהה כדאי לשקול הקמת חברה בע”מ.

יש לציין כי לעסק קטן או לעסק עם רווחים נמוכים יחסית הפועל בענף הנחשב לבעל רמת סיכון נמוכה, כדאי בדרך כלל לפתוח עוסק מורשה, לעומת עסקים עם מחזור גדול, ובמיוחד עסקים המשתתפים במכרזים לפרויקטים מורכבים ויקרים, שלהם עדיף להקים חברה בע”מ ולקבל הגנה משפטית מלאה.

 

מהו גובה המחזור השנתי?

אחד מהשיקולים המרכזיים בנוגע להחלטה האם לפתוח עוסק מורשה או חברה הוא היקף מחזור העסקאות השנתי. אם הצפי הוא מחזור הכנסות נמוך יחסית כדאי לפתוח תיק עוסק מורשה (או פטור), כל עוד העסק פועל בענף שאינו נחשב למסוכן לכן אין חשש מתביעות גדולות נגד העסק. אם מקימים עסק ויודעים מראש כי מחזור ההכנסות השנתי צפוי להיות גבוה, או כאשר מנהלים עוסק מורשה ומחזור ההכנסות הולך וגדל, במצבים אלה כדאי לשקול הקמת חברה בע”מ בגלל האחריות המשפטית, שיקולי והיבטי המס ובגלל שיקולים נוספים.

 

גובה מחזור שנתי כעוסק מורשה

לעוסק מורשה אין מגבלה מבחינת גובה מחזור ההכנסות השנתי, אך רואי חשבון מנוסים ממליצים לבעלי עסקים עם מחזור הכנסות גבוה לעבור לצורת התאגדות מסוג חברה בע”מ.

 

גובה מחזור שנתי כחברה בע”מ

לעסקים בעלי סיכון גבוה כדאי להפוך לחברה בע”מ, וכדאי לדעת כי אין מגבלה מבחינת גובה מחזור ההכנסות השנתי. אם יש לעסק מחזור הכנסות גבוה, בדרך כלל החל מ-500,000 ₪ ונותרים רווחים גבוהים לאחר ניכוי ההוצאות, כדאי להפוך לחברה.

 

אז איך מחליטים מה כדאי?

אז, איך מחליטים מה כדאי עוסק מורשה או חברה בע”מ? כדי לקבל החלטה נכונה ושקולה לגבי עוסק מורשה או חברה מומלץ לפנות לייעוץ מהמומחים. אנחנו מסייעים לעצמאים לקבל החלטות פיננסיות ועסקיות שקולות ואחראיות, ובודקים כל מקרה לגופו כדי לסייע לכם להחליט האם להקים עוסק מורשה או חברה בע”מ.

כפי שציינו במדריך זה ישנם מספר שיקולים המשפיעים על ההחלטה האם להקים עוסק מורשה או חברה, אך יש לבדוק כל מקרה לגופו לכן אנחנו ממליצים לפנות למומחים שלנו. כדי לקבל החלטה לבד עליכם להתייחס לשיקולי חבות המס, מחזור ההכנסות, אחריות משפטית, דיווחים שוטפים, עלויות לניהול העסק ועוד.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי