1-700-700-655 חודש מתנה

הוצאות נסיעה כהוצאה מוכרת

הוצאות נסיעה יוכרו כהוצאות מוכרות לפי סוגי הנסיעות - הוצאות נסיעה בתפקיד או הוצאות על הסעה מאורגנת

מה תופס ומה לא?

רשימת ההוצאות המוכרות מוגדרת בפקודת מס הכנסה ובתקנות המס, כאשר התנאי להכרה בהוצאה מסוימת לצורך קיזוז מס הוא שההוצאה בוצעה לייצור הכנסה בבית העסק, ואם רק חלק מההוצאה בוצעה בייצור ההכנסה ניתן להכיר בה כהוצאה חלקית (מוגבלת בהכרה) או כהוצאה מעורבת. אחת השאלות הנפוצות של כל עוסק מורשה או חברה בע”מ היא האם המעסיק חייב לשלם החזר נסיעות על פי חוק והאם מדובר בהוצאה מוכרת לצורך קיזוז המס. המומחים של מערכת UCAN2 הכינו כתבה בנושא.

 

האם כמעסיק חובה עליך לשלם נסיעות לעובד?

צו הרחבה בדבר השתתפות המעסיק בהוצאות הנסיעה לעבודה וממנה משנת 2016 קובע כי כל עובד הזקוק לתחבורה כדי להגיע למקום עבודתו, יהיה זכאי לקבל מהמעסיק שלו השתתפות במימון הוצאות הנסיעה למקום העבודה וממנה חזרה. ראוי לציין כי צו ההרחבה חל על כל העובדים במשק, למעט מקרים מיוחדים.

הצו קובע כי עובד יהיה זכאי להחזר הוצאות נסיעה מהמעסיק שלו אם הוא זקוק לתחבורה ציבורית כדי להגיע לעבודתו, כל עוד העובד מתגורר במרחק של חצי קילומטר לפחות ממקום עבודתו, אך יש מקרים שבהם גם עובד המתגורר במרחק קצר יותר יהיה זכאי להחזר נסיעות, לדוגמה אם העובד מוגבל בניידות. כדאי לדעת כי עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע”מ חייבים לשלם החזר נסיעות לפי חוק לעובדים שלהם גם אם אין בפועל תחבורה ציבורית ממקום מגוריהם של העובדים למקום עבודתם.

יש גם עובדים אשר אינם זכאים לקבל החזר נסיעות לפי חוק:

  • המעסיק מעמיד ומפעיל עבור עובדיו מערך הסעות למקום העבודה וממנה.
  • עובדים שצו ההרחבה אינו חל עליהם.

 

החזר נסיעות לפי חוק

לפי הפסיקה העובדים זכאים לקבל תשלום נסיעות על פי חוק, והמעסיק חייב לשלם החזר נסיעות לפי חוק. אם יש הסכם עבודה (אישי או קיבוצי) שחל על העובד, במקרה זה נקבע החזר הוצאות נסיעה גבוה יותר ויש לנהוג לפיו ולא לפי צו ההרחבה.

חשוב לציין כי הוצאות נסיעה לעובדים הן הוצאות מוכרות לצורכי מס על ידי רשות המיסים, ורשויות המס מכירות בשני סוגים עיקריים של הוצאות נסיעה לעובדים:

  • הוצאות נסיעה בתפקיד – הוצאות נסיעות שנעשו לצורך ביצוע תפקיד העובד במקום עבודתו, קשורות קשר ישיר לייצור ההכנסה של המעביד ולכן הנן הוצאות מוכרות לצורכי מס על ידי המעביד.
  • הוצאות הסעה מאורגנת של עובדים למקום העבודה – כשההסעה המאורגנת היא הכרחית בשל תנאי העבודה ומיקומו של מקום העבודה, הרי ההוצאות בשל ההסעה המאורגנת יוכרו כהוצאות מוכרות. אין צורך במקרה זה, לזקוף את שווי ההסעה כהכנסה לעובדים.

 

בכללים שנקבעו על ידי הנציב, נקבע כי לצורך ההכרה בהוצאות ההסעה, ללא זקיפת טובת ההנאה לעובדים, נדרש כי ההסעה תהא מאורגנת וממומנת על ידי המעביד וכי היא הכרחית בשל תנאי העבודה ומיקומו של מקום העבודה. הכרחיות ההסעה תיבחן לפי התנאים הבאים: שירות תחבורה ציבורי לא סדיר מבית העובד למקום העבודה, מקום העבודה מרוחק מבית העובד מרחק של יותר מ-15 ק”מ בתחבורה הציבורית, העובד נדרש לנסיעה ביותר משני קווי אוטובוס, שעות העבודה הנן בשעות שבהן אין תחבורה ציבורית או בשל תנאי עבודה מיוחדים המחייבים הסעה במרוכז של העובדים, כגון מטעמי ביטחון העובדים.

החל מיום 1.1.2005, אין צורך באישור מוקדם של פקיד השומה לצורך הכרה בהוצאות מעביד להסעה מאורגנת. ההוצאות יוכרו כשאין שירות תחבורה סדיר למקום העבודה או אם זמני תחילת/סיום העבודה הנם בשעות שאין בהן תחבורה ציבורית סדירה ותדירה. נדרש כי המעביד ישלם במישרין בגין ההסעה והיא לא תעשה בתחבורה ציבורית, ברכב צמוד לעובד או בדרך של החזר הוצאות לעובד. המעביד ימסור הודעה לפקיד השומה על פרטי הוצאות ההסעה המאורגנת, שבגינה הוא לא יחייב במס את עובדיו.

 

כמה תשלמו לכל יום עבודה של עובד?

גובה ההחזר עבור הוצאות נסיעה ליום נקבע בצו ההרחבה בדבר השתתפות המעסיק בהוצאות הנסיעה, והתעריף היומי נקבע לפי שווי עלות הנסיעה באוטובוס, ועד לתקרה היומית העומדת על 22.60 ₪, או לפי עלות כרטיסייה לכל הנסיעות הנדרשות עבור העובד או לפי עלות כרטיס חודשי אזורי או ארצי, לפי הזול מביניהם.

חשוב לדעת:

  • המעסיק משלם את החזר הוצאות הנסיעה לעובד, בנוסף לשכר החודשי שסוכם ביניהם. אפשר לשלם שכר הכולל בתוכו את החזר הוצאות הנסיעה, אם מתקיימים שני תנאים: יש הסכם חתום עם העובד לפני התחלת עבודתו הקובע כי השכר כולל את הוצאות הנסיעה, וגובה השכר ללא הוצאות נסיעה אינו נמוך משכר המינימום.
  • תשלום החזר נסיעות אינו מהווה הטבת שכר.
  • החזר הוצאות נסיעה נחשב להכנסה מוכרת לצורכי מס, והמעסיק נדרש לנכות מהחזר הוצאות הנסיעה את הסכומים שיש להפריש למס הכנסה ולביטוח לאומי.
  • החזר הוצאות נסיעה אינו מוגדר כרכיב שכר לצורך חישוב פיצויי פיטורין, ובנוסף לא מפרישים מרכיב זה כספים עבור הביטוח הפנסיוני.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי