1-700-700-655 חודש מתנה

ניהול תזרים מזומנים

תזרים מזומנים - כל הפרטים החשובים

עשרות אלפי עסקים נסגרים מידי שנה, לפי נתוני רשות המיסים והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ואחת מהסיבות המרכזיות לכך היא ניהול תזרים מזומנים לקוי ובעייתי ובעיות הון חוזר. באופן כללי, תזרים מזומנים מציג את התשלומים והתקבולים שהתקבלו בעסק במהלך תקופת זמן ידועה ומוגדרת מראש. תזרים מזומנים הוא מונח חשבונאי מוכר המשקף תנועות של כסף לחשבון העסק וממנו החוצה, לאורך תקופת זמן ידועה וקצובה, וכל בעלי העסקים חייבים לעקוב אחר התזרים על מנת שהעסק שלהם יצליח וישגשג.

באמצעות ניהול תזרים מזומנים בעל העסק ו/או מקבלי ההחלטות בארגון יכולים לעקוב בזמן אמת אחר ההוצאות וההכנסות של העסק, כך הם יכולים לקבל החלטות פיננסיות שקולות ואחראיות, לפקח על הכסף, לייעל את העבודה ולחסוך עלויות.

במדריך זה נבדוק מהו תזרים מזומנים, מדוע חשוב לבצע ניהול תזרים מזומנים בעסק, מה כולל דוח תזרים מזומנים ומה חשוב לדעת בנושא.

 

מהו תזרים מזומנים?

תזרים מזומנים, באנגלית Cash Flow, הוא מונח חשבונאי המתאר את זרימת המזומנים אל העסק וממנו החוצה, בתקופה זמן קצובה מוגדרת. התזרים מתייחס לסך ההוצאות וההכנסות של העסק בתקופה קצובה, בדרך כלל מתייחסים לתקופה של חודש, רבעון או שנה. המזומן הוא הדלק להנעת הפעילות העסקית לכן חשוב לעקוב אחר ההכנסות וההוצאות, אך חשוב להבין כי לא מדובר רק על כסף מזומן ויש להתייחס לסך ההכנסות ולכל הסכומים שמופיעים בחשבון הבנק של העסק, לרבות תקבולים שהתקבלו ותשלומים שבוצעו על ידי העסק, כולל מע”מ.

חשוב לציין כי העסק יכול להיות רווחי, אך אם לא מקפידים על ניהול תזרים מזומנים העסק עלול לקרוס. כמו כן, כאשר מפיקים חשבוניות ללקוחות ורושמים הכנסות, הרישום משפיע על שורת הרווח מבחינה חשבונאית אך הוא אינו משפיע על תזרים המזומנים, והגבייה בפועל מלקוחות העסק היא הפעולה שמשפיעה על התזרים.

עסקים רבים מעניקים אשראי ללקוחות לכן בעסקאות רבות נוצר פער בין יום המכירה לבין יום הגבייה בפועל והתשלום. ניהול בעייתי של תזרים המזומנים גורר בהכרח עלייה משמעותית בהוצאות המימון של העסק מאחר שיש לקחת הלוואות לצורך גישור על פערי תזרים, להגדיל מסגרת אשראי בבנק ועוד. התזרים משמש בין היתר לתכנון התקציב בבית העסק, לצורכי ניהול וקבלת החלטות, לחישוב רווחיות ועוד.

 

דו”ח תזרים מזומנים

כדאי לדעת כי דוח תזרים מזומנים הוא אחד מהדוחות החשבונאיים שמשמשים בהנהלת החשבונות של בית העסק, הדוח מציג את המצב הכספי של העוסק או החברה והוא כולל את סך התקבולים והתשלומים, כולל הכנסות והוצאות שטרם בוצעו.

אם תזרים המזומנים הוא חיובי, ההכנסות של העסק גבוהות מההוצאות ואם התזרים שלילי העסק מוציא יותר ממה שהוא מרוויח. דו”ח תזרים מזומנים הוא כלי ניהול חשוב וחיוני לניהול פיננסי תקני וכך העסק יכול לשמור על נזילות, לעמוד בהתחייבויות שלו והדוח מאפשר לקבל החלטות מושכלות ונכונות יותר.

אפשר להכין דוח תזרים מזומנים לעסק באקסל אך עדיף להכין טבלה ייעודית בעזרת רואה חשבון או יועץ עסקי, והדוח מאפשר לבעל העסק ולאנשי המקצוע לבצע בקרה, לנטר את ההוצאות וההכנסות של העסק, לפקח על התזרים ולקבל החלטות פיננסיות שקולות ואחראיות כדי להימנע תזרים מזומנים שלילי.

כיום יש תוכנות מתקדמות לניהול העסק ובהן תוכנות להנהלת חשבונות כמו מערכת UCAN2, באמצעותן ניתן לבצע ניהול תזרים מזומנים לבית העסק. חישוב תזרים מזומנים הוא כלי פיננסי וניהולי המאפשר לבעלי עסקים ולמקבלי החלטות בארגונים לנטר ולנתח את הפעילות בעסק או בחברה, להסיק תובנות ולהימנע ממצב של תזרים שלילי העלול להסתיים בפשיטת רגל ובסגירת העסק, גם אם בפועל העסק מרוויח.

 

מה כלול בתזרים מזומנים?

כאמור, מומלץ להכין תזרים מזומנים לעסק בעזרת רואה חשבון או להיעזר בתוכנת הנהלת חשבונות המאפשרת לבצע חישוב תזרים מזומנים ולהפיק את הדוח בלחיצת כפתור. דו”ח תזרים מזומנים בנוי משני חלקים עיקריים:

 

תקבולים (הכנסות)

הכנסות שהתקבלו בעסק כתוצאה מהפעילות העסקית כגון מכירות, השקעות, הלוואות שהתקבלו מגורם חיצוני, רכישות וכד’.

 

תשלומים (הוצאות)

הוצאות של העסק עבור הפעילות העסקית השוטפת כמו רכישת סחורה מספקים, תשלום לנותני שירותים חיצוניים, הוצאות לרכישות אחרות, רכש של ציוד, תשלומים לעובדים (שכר, הפרשות לפנסיה וכד’), החזרי הלוואות שהעסק לקח, דמי שכירות, ארנונה, חשמל, הוצאות רכב ודלק, עמלות כרטיסי אשראי ועוד.

ראוי לציין כי עסקים רבים מתקשים לשרוד את שנתם הראשונה בעיקר בגלל ניהול בעייתי של תזרים המזומנים. בשלבי הקמת העסק ותחילת הפעילות יש הוצאות גדולות וגם אם העסק מרוויח עלולים לגלות כי ההכנסות נמוכות מההוצאות, והתזרים השלילי מחייב את בעל העסק לקחת הלוואה או למצוא פתרון אחר. כדי להימנע ממצב שבו העסק נקלע לסחרור הלוואות חשוב להכין דו”ח תזרים מזומנים, לעבוד עם תוכנית עסקית ולפנות לייעוץ מקצועי.

 

איך לנהל תזרים מזומנים בדרך נכונה?

יודגש כי ניהול תזרים מזומנים נחוץ לכל עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע”מ. יש פתרונות שונים ומגוונים לניהול תזרים מזומנים תקין וחיובי, למשל:

גבייה בזמן ומעקב קבוע אחר הגבייה מהלקוחות – עסקים רבים מתקשים לגבות תשלומים מלקוחות, לכן גם אם העסק שלהם מרוויח הוא נקלע לבעיית תזרים קשה. יש להקפיד על גבייה בזמן מהלקוחות, להציע תנאי אשראי בהתאם לתזרים המזומנים הקיים, וחשוב לפקח על הגבייה כדי להימנע מתזרים שלילי.

צמצום מתן אשראי ללקוחות – אחת מהסיבות המרכזיות לתזרים מזומנים שלילי היא פער בין המכירה או מתן השירות לבין גביית התשלום בפועל מהלקוח, לכן ניתן לצמצם את מתן האשראי כדי לשפר את התזרים ולהימנע מבעיות הון חוזר.

ניכיון צ’קים – מאפשר לעסק שקיבל צ’קים דחויים מהלקוחות לנכות אותם למזומן. תהליך ניכיון צ’קים מתבצע בין העסק לבין חברת ניכיון (בנקים, חברות מימון פרטיות וכו’), והעסק משלם עמלה מסוימת לחברת הניכיון בתמורת לקבלת המזומן.

ניהול נכון של ההלוואות – עסקים רבים חיים מהלוואה להלוואה, אך כאשר מנהלים היטב את תזרים המזומנים ניתן להימנע ממצבים בהם העסק מתחייב לכמה הלוואות במקביל מאחר והוא יתקשה לעמוד בהחזרים.

צפי תשלומים ותקבולים – מומלץ לנתח את הדוח ולהסיק תובנות לגבי מועד תשלומים ותקבולים כדי להיערך נכון לקראת תשלום הוצאות קבועות ומשתנות, בהתאם לצפי ההכנסות.

 

האם ניתן לשפר תזרים מזומנים?

בהחלט כן. כדי לשפר ניהול תזרים מזומנים בבית העסק חשוב לעבוד עם מערכת הנהלת חשבונות כמו התוכנה המתקדמת של UCAN2, להוציא בזמן חשבוניות ולבצע גבייה ללא עיכובים, לעקוב באופן שוטף אחר התזרים של העסק, להימנע מעסקאות מסוכנות עם לקוחות בעייתיים, לצמצם אשראי ללקוחות בהתאם לתזרים, להגדיל אשראי מהספקים, להציע הנחה ללקוחות המשלמים במזומן, לבצע ניכיון צ’קים בהתאם לצורך, לדרוש מקדמות בעסקאות גדולות וממושכות, וכמובן שחשוב להיעזר באנשי המקצוע כמו רואי חשבון ויועצי מס.

בנוסף לזאת, חשוב לייעל את העבודה בעסק, לצמצם עלויות שונות, להימנע מהלוואות יקרות, להתמקח על עמלות ודמי ניהול בבנקים ובקרנות, להגדיל את המכירות ולהשקיע בשיווק ובחשיפת העסק כדי להגדיל את הפעילות העסקית.

לטיפים נוספים להתנהלות כלכלית נכונה לעסק שלכם – לחץ כאן

 

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי