1-700-700-655 חודש מתנה

מס על הזמנות מחול

מס על הזמנות מחול - מי משלם וכמה?

רוב הישראלים רוכשים מוצרים שונים באתרי המכירות באינטרנט, במיוחד כיום כאשר יוקר המחיה משפיע על הכיס של כולנו. החוק בישראל מאפשר לכל אדם להזמין מוצרים שונים מחו”ל, כל עוד המוצר אינו מופיע ברשימת הפריטים האסורים לייבוא המעוגנים בצו המכס. יחד עם זאת, כאשר מזמינים טובין מחו”ל, כלומר יבוא אישי, חשוב לבדוק האם יש לשלם מס על הזמנות מחו”ל וכדאי לברר מראש אילו תשלומי מס עשויים לחול עלינו בגין ההזמנה.

למה יש מס על הזמנות מחו”ל? מאיזה סכום חל מס המזנות מחו”ל? האם יש הבדל בתשלומי המס בין אדם יחיד לחברה? אילו מיסים חלים על יבוא אישי? המומחים של UCAN2 הכינו מדריך בנושא תשלום מיסים על הזמנת מחו”ל.

 

למה יש תשלום מס על הזמנה מחו”ל?

כל תושב בישראל רשאי להזמין מוצרים מחו”ל, בתנאי שהמוצר אינו אסור לייבוא. כאשר מזמינים מוצרים בייבוא אישי מחנויות ומאתרי מכירות בחו”ל עשויים להיות חייבים בתשלומי מס – מע”מ, מס קנייה, מכס. המיסים חלים בהתאם לערך ולסוג המוצר שיובא, וכדאי לדעת כי שיעור המס אינו מושפע מהמשקל או מהנפח של המוצר המיובא.

המדינה החליטה כי יבוא אישי יכול להיות בפטור מלא ממיסים, כפי שנהוג בהזמנות עד לסכום של 75$, או בתשלום מיסים. יש להתייחס להטבות המגיעות לאוכלוסיות שונות כמו עולים חדשים ותושבים חוזרים. המדינה גובה מס על הזמנות מחו”ל כדי למלא את קופת האוצר, להגן על היבואנים המורשים, להגן על יצרנים מקומיים במשק וכדי לעמוד בהסכמי הסחר ואמנות המס עם מדינות אחרות.

 

מאיזה סכום משלמים מס?

באופן כללי, אין תשלום מס הזמנות מחו”ל בגין ייבוא אישי של פריטים עד לסכום של 75$, והמוצרים פטורים מכל תשלומי מס. הפטור מתשלומי מס אינו חל על מוצרי טבק ואלכוהול, ובנוסף הפטור הינו על ערך המוצרים עד לסכום של 75$ לא כולל דמי משלוח וביטוח. אם מזמינים מוצר או מספר מוצרים בסכום שנע בין 75 $ ל-500$ יש לשלם מע”מ בלבד, כלומר 17% מס.

הזמנות בסכומים גבוהים מ-500$ חייבות בתשלומים נוספים כאשר הפריט מגיע לישראל, ויש לשלם מע”מ, מס קנייה ובהתאם לצורך מיסים נוספים.

לדוגמה: נניח ואנחנו מעוניינים להזמין ציוד ספורט בשווי כולל של 70$ ודמי המשלוח הינם 30$. במקרה זה עלינו לשלם סך של 100$, אך בפועל חישוב מס על הזמנות מחו”ל בשווי נמוך מ-75$ מעניק לנו פטור מלא מתשלום מיסים, ולא מחשבים את עלות המשלוח בערך הכולל של ההזמנה, לכן החבילה שהזמנו תהיה פטורה ממס.

 

הכירו את המיסים החלים על יבוא אישי

כאמור, יבוא מוצרים מחו”ל עשוי להיות חייב במיסים הבאים – מע”מ, מס קנייה ומכס. אם ערך המוצר המיובא בין 75$ ל-500$ יש לשלם מע”מ בלבד, כלומר 17% מס ולעיתים חייבים גם במס קנייה, לדוגמה בהזמנת מוצרים כמו טלוויזיה או חלקי חילוף לרכב. תשלום המס ייקבע לפי ערך הפריט, אך החישוב בפועל של תשלומי המס ייקבע לפי ערך הסחורה יחד עם דמי המשלוח והביטוח, אם חלים.

אגב, אם מזמינים שתי חבילות (או יותר) מאותו ספק ולאותו לקוח בהפרש של עד 72 שעות, רואים במשלוח כמשלוח שפוצל ומחייבים במיסי היבוא לפי הערך הכללי של שתי החבילות.

כאשר מזמינים מוצרים בערך כולל הנע בין 500$-1,000$ חייבים במע”מ, מס קנייה ומכס (אם חלים) על פי הקבוע בצו תעריף המכס.

 

פירוט המיסים החלים על רכישת מוצרים ביבוא אישי:

מע”מ – מס ערך מוסף בשיעור של 17% החל על עסקאות בארץ ועל יבוא טובין מחו”ל.

מס קנייה – מס עקיף ייעודי שחל על קבוצות שונות של מוצרים, המס מחושב כאחוז מסוים מהמחיר הסיטונאי של המוצר, והרשימה כוללת מוצרים כמו אלכוהול, חלקי חילוף לרכב כולל מנועים, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה ועוד.

מכס – המס מוטל על יבוא סחורות (טובין) בלבד ומשתנה מסחורה לסחורה, בהתאם לתעריף המכס הנקבע על ידי המדינה.

 

איך מחשבים את גובה המכס?

לאחר שהבנו כי שיעור המס על הזמנות מחו”ל מחושב לפי ערך החבילה בתוספת דמי משלוח וביטוח אם ישנם, כדאי להיעזר במחשבון מיסי יבוא למוצרים ביבוא אישי באתר של רשות המיסים בישראל.

ברוב המקרים כאשר מזמינים חבילה מחו”ל מקבלים עדכון מחברת השילוח או מעמיל מכס לגבי תשלומי מס החלים על החבילה. יחד עם זאת, עדיף לבדוק מראש אילו מיסים עשויים לחול על החבילה כדי לבדוק האם משתלם להזמין את המוצר מחו”ל או לא.

 

האם לחברות יש תנאים שונים מאדם פרטי?

כאשר חברה בע”מ או עוסק מזמינים מוצרים מחו”ל מדובר לרוב ביבוא מסחרי, וכל יבוא של סחורה ומוצרים בערך גבוה מ-1,000$ מחייב תשלומי מס על הזמנות מחו”ל כמו מע”מ, מכס (על פי התעריף הקבוע בתקנות) ומס קנייה אם המס חל על המוצרים שהוזמנו.

בעלי עסקים מייבאים מוצרים שונים לשימוש אישי ו/או לעסק שלהם, עליהם לפנות לייעוץ מקצועי כדי לייבא נכון את הסחורה, כמובן בהתאם לחוקים ולתקנות, ותוך תשלום מיסים בהתאם לנדרש, ואין לנסות להתחכם מול רשות המיסים.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי