1-700-700-655 חודש מתנה

מה עושים עם הכסף שצברנו בקופות ובקרנות כשמגיעים לפרישה?

מאת: יורם שיפר

הגעה לגיל הפרישה מעבודה – 67 לגברים ו-62 לנשים, נכון ל-2021 – מציבה בפנינו אתגרים מורכבים. מצד אחד יש לנו זמן פנוי רב יותר וכדאי כמובן למצוא דרכים למלא אותו בפעילויות מהנות ובעלות ערך מוסף. מצד שני במרבית המקרים אין יותר הכנסות שוטפות מעבודה, ולכן חשוב להיערך נכון לקראת השלב הזה בחיים ולהשתמש באופן מושכל בכל הכספים שהצטברו בקרנות ובקופות הגמל.

 

קצבה חודשית מקסימלית

פרק החיים שאחרי הפרישה מעבודה עשוי להימשך שנים רבות, הרבה יותר מבעבר. תוחלת החיים עולה, ואיתה גם הרצון למצות כל יום ויום. בהתאם השימוש העיקרי בכל הכסף שהצטבר בקופת הפנסיה, ביטוח המנהלים, קופת הגמל ו/או קרן ההשתלמות הוא לטובת קבלת קצבה חודשית קבועה.

קצבה כזו מהווה תחליף להכנסה מהעבודה, ומאפשרת מימוש תוכניות שונות. הבסיס לקצבה הוא החיסכון הפנסיוני, שהינו חובה גם לשכירים וגם לעצמאים. על הבסיס הזה אפשר להוסיף גם חיסכון בקופת גמל להשקעה – מוצר חדש יחסית שמקנה הטבה יקרת ערך: לפי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, חוסכים שאחרי גיל 60 מעבירים את הכסף שהצטבר בקופת הגמל להשקעה אל החיסכון הפנסיוני, כך שיגדיל את הקצבה החודשית, פטורים מתשלום מס רווחי הון. שיעור מס זה הוא 25%, כך שהרווח מאי התשלום שלו עשוי להיות משמעותי מאוד.

 

משיכת סכום כסף חד פעמי

אפשרות נוספת לגבי קופת גמל להשקעה, בתנאים מסוימים, היא למשוך את כל הכסף בבת אחת. גם במקרה כזה מקנה תיקון 190 הטבת מס, אם כי פחותה: תשלום 15% (נומינלי) במקום 25% (ריאלי). ישנם מצבים שבהם ניתן למשוך בבת אחת גם חלק מהחיסכון הפנסיוני – פעולה שנקראת “היוון”.

 

חשוב להדגיש שההיוון כרוך בתשלום מס. חבות המס נקבעת בהתאם למאפיינים הספציפיים של האדם. במרבית המקרים הפעולה הנכונה היא להימנע ככל האפשר מהיוון ולנתב את הכספים שהצטברו בקופות ובקרנות לטובת קצבה חודשית מקסימלית בעיקר בגלל שתוחלת החיים כאמור נמצאת במגמת עלייה, וכדאי לוודא שיש לכם מספיק משאבים כספיים לכל השנים הבאות. יחד עם זאת, אם ישנה מטרה ספציפית – למשל מעבר דירה לבית שמותאם יותר לצרכים העכשוויים שלכם, עזרה במימון עסקאות נדל”ן של הילדים וכו’, ההיוון הוא אופציה שכדאי לקחת בחשבון. בכל מקרה ההמלצה היא להתייעץ עם מומחים לחיסכון ארוך טווח בעלי ידע ספציפי בתכנון פרישה ובמדיניות מיסוי.

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי