1-700-700-655 חודש מתנה

מה נחשב כהוצאה מוכרת

הכירו את ההוצאות המוכרות

מה אנחנו יודעים על הוצאות מוכרות?

מס הכנסה מכיר במגוון הוצאות שונות של בית העסק כהוצאות מוכרות שניתן לקזז אותן מהכנסות העסק לצורך חישוב המס. מהי בדיוק הוצאה מוכרת, איך מחשבים את ההחזרים, האם יש הבדל בהכרה בהוצאות של עוסק פטור מול עוסק מורשה? המומחים של UCAN2 העומדים מאחורי מערכת הנהלת החשבונות האינטרנטית המובילה בישראל עושים לנו סדר בנושא.

סעיף 17 לפקודת מס הכנסה מגדיר מהי הוצאה מוכרת וקובע כי זו הוצאה ששימשה את העסק בייצור הכנסה. מס הכנסה מכיר בהוצאות שונות, אך יש גם הוצאות שלמרות שהן מייצרות הכנסה הן אינן מוכרות באופן מלא, והן מוכרות באופן חלקי, לכן חשוב להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס בנושא המורכב כדי לחשב נכון את המס.

 

איך יודעים מה היא הוצאה מוכרת?

הוצאה מוכרת לפי הגדרתה בפקודת מס הכנסה היא הוצאה של העסק לצורך ייצור הכנסה. ההוצאה המוכרת לצורכי מס מוכרת על ידי רשויות המס בישראל כהוצאה שפוגעת בהכנסות העסק, לכן ניתן לנכות את ההוצאה על מנת לאפשר לעסק לשלם פחות מס.

על פי תקנות המס בארץ ההוצאה המוכרת תוכר אם היא משמשת לניהול שוטף של העסק, וכל עוד היא אינה נחשבת לרכוש קבוע.

יש כללים ברורים וידועים לגבי מה נחשב כהוצאה מוכרת ואילו הוצאות לא מוכרות. כדי לדעת האם הוצאה מסוימת בעסק מוכרת לצורכי מס כדאי להקפיד על כלל הברזל שקובע כי ההוצאות המוכרות נקבעות בהתאם לסוג העסק ואופי הפעילות שלו. לכן, אם בעסק שלך יש משרד ואתה מרבה להדפיס מסמכים, באפשרותך להצהיר על הוצאה מוכרת כמו דפי נייר למדפסת, ראשי דיו וטונרים למדפסות, רכישת ציוד משרדי כמו קלסרים, עטים, שדכן וכו’. בעסק לניהול פעוטון ניתן להצהיר על הוצאות מוכרות כמו רכישת אוכל עבור הילדים הנמצאים בפעוטון עד לרמה מסוימת, רכישת צעצועים ומשחקים לילדים וכו’.

כאמור, יש הוצאות המוכרות באופן מלא ויש הוצאות המוכרות באופן חלקי, גם אם ההוצאה שימשה לצורך ייצור הכנסה, וקיימת תקרה היכולה להיות אחוז מההוצאה בהתאם לסכום שנקבע בתקנות. יש הוראות מפורטות בנושא החלק המוכר או החלק העודף והלא מוכר מן ההוצאה. כך לדוגמה, הוצאות המוכרות באופן חלקי הן אחזקת רכב, נסיעות לחו”ל, טלפון נייד, אש”ל בנסיעות, כיבוד, ביגוד מקצועי, טלפון ביתי המשמש לעבודה.

 

איך מחשבים את ההחזרים בגין הוצאות מוכרות?

חישוב ההחזרים בגין הוצאות מוכרות נעשה על ידי יועץ מס או רואה חשבון בגלל מורכבות הנושא והתקנות הרבות שהשתנו במרוצת השנים. לאחר חישוב ההכנסה החייבת במס הכנסה עבור בית העסק מפחיתים מההכנסה של העסק את ההוצאות המוכרות באופן מלא ו/או חלקי. לכן, חשוב לבעלי העסקים להבין את הזכות הניתנת להם מאחר וההוצאות המוכרות עבורם מקטינות את ההכנסה החייבת בתשלום מס הכנסה.

 

רשימת סוגי הוצאות מוכרות

 

הוצאה מוכרת מלאה

ההוצאה קשורה ישירות לרווחיות בית העסק, לדוגמה חומרי גלם, בניית ותחזוקת אתר אינטרנט לעסק, מערכת מקוונת של ניהול הוצאות וכו’.

 

הוצאה מוכרת מעורבת

הוצאה שרשויות המס מכירות באופן חלקי כיוון שלא ברור האם ההוצאה שימשה לצורכי העסק בלבד או גם לצרכים פרטיים, לדוגמה הוצאות דלק.

 

הוצאה מוכרת ייחודית

הוצאה לא שגרתית, יש להוכיח כי ההוצאה שימשה לייצור הכנסות בבית העסק, לדוגמה הכרה בהוצאות טיסה ולינה לחו”ל כדי להשתתף בכנס מקצועי.

 

הוצאת פחת

הכרה בחלק מהוצאות הפחת של ציוד קבוע המשמש את בית העסק.

 

הוצאה על עמלות

תשלום עמלות שונות יכול להיות מוכר כהוצאה לצורכי מס, לדוגמה עמלת ניהול חשבון עסקי בבנק, עמלת שירותי סליקה ועוד.

הוצאות מוכרות לעסק הפועל מהבית – עסקים רבים פועלים מהבית ורשויות המס מכירות  בחלק מההוצאות במלואן ובחלק רק בחלקן. לדוגמה, חשבונות חשמל, מים וארנונה הם הוצאות מוכרות בחלקן, וניתן לקבל הכרה גם בהוצאות כמו רכישת ריהוט משרדי, מחשב וכו’.

 

האם יש הבדל בהכרה בהוצאות של עוסק פטור מול עוסק מורשה?

בהחלט כן. עוסק פטור רשאי לנכות את מלוא ההוצאה המוכרת, כולל המע”מ שהוא שילם בגין ההוצאה. עוסק מורשה רשאי לנכות רק את העלות הבסיסית של ההוצאה המוכרת עבורו, ללא מע”מ, אך חשוב לזכור כי הוא מקזז את המע”מ מתוך תשלומי המע”מ שעליו להעביר לרשות המסים בזמן הגשת הדו”ח התקופתי.

 

איך חברת UCAN2 תדאג לכם?

מערכת הנהלת חשבונות מקוונת של UCAN2 שינתה את חיי העצמאים ובעלי העסקים, התוכנה האינטרנטית פותחה על ידי צוות מיומן של רואי חשבון, יועצי מס ומנהלי חשבונות. המומחים של UCAN2 מלווים את מנויי המערכת ומעניקים ייעוץ מקצועי במגוון נושאים רלוונטיים, עריכת דוחות, ייעוץ בנושא הוצאות מוכרות, תכנון מס ועוד.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי