1-700-700-655 חודש מתנה

מה זה תיק ניכויים?

כל הפרטים החשובים על תיק ניכויים

מה זה בדיוק תיק ניכויים? עבור מי מיועד תיק ניכויים במס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי? אילו עסקים חייבים לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי? ובכן, באופן כללי תיק ניכויים הוא תיק המרכז את כלל התשלומים של בית העסק החייבים בניכוי מס במקור, לדוגמה תשלומים מחייבים בגין העסקת עובדים. המומחים של UCAN2, המערכת המובילה של ניהול חשבונות באינטרנט, עונים בכתבה זו על השאלה החשובה מה זה תיק ניכויים ומי חייב לפתוח את התיק במס הכנסה ובביטוח לאומי.

 

מה זה תיק ניכויים?

תיק ניכויים הוא תיק המרכז את כלל התשלומים של בית העסק שחייבים בניכוי מס במקור. לאחר פתיחת תיק במס ערך מוסף ומיד עם תחילת הפעילות העסקית יש לפתוח תיק גם במס הכנסה. אם העסק שאתם מקימים מתכוון להעסיק עובדים שכירים, גם במקרה של העסקת עובד שכיר יחיד, עליכם לבצע ניכוי מס במקור משכר העובדים וחלה עליכם חובה לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה. אגב, יש לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה גם אם בכוונתכם לשלם לעובדים השכירים תשלומים אחרים החייבים בניכוי מס במקור כמו תשלום שכ”ד.

פתיחת תיק ניכויים במוסד לביטוח לאומי נעשית באופן אוטומטי, לכן לאחר פתיחת התיק במס הכנסה הנתונים מועברים לביטוח לאומי.

 

מה אנחנו יודעים על תיק ניכויים?

לכל עובד שכיר במדינת ישראל יש זכויות המגיעות לו על פי חוק מהמדינה ומהמעסיק שלו. חלק מהזכויות הבסיסיות המגיעות לכל עובד שכיר הן הפרשות ותשלומים חודשיים המנוכים מהשכר שלו ישירות למוסדות שונים כמו רשויות המס (תשלום מס הכנסה, תשלום דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות וכיוצא בזה), הפקדה לקרן פנסיה או לביטוח מנהלים ועוד. תשלומים אלו מכונים ניכויים, כלומר ניכוי במקור, והמעסיק חייב לחשב את הסכום ולהעבירו במועד לגורמים השונים.

לכן, תיק ניכויים הוא מסמך מפורט הכולל את הניכויים ששולמו מטעם המעסיק עבור העובדים השכירים, בכל חודש ולכל אורך שנת המס.

 

עבור מי מיועד תיק ניכויים?

כל בעלי העסקים הנרשמים במס הכנסה רשאים על פי החוק להעסיק עובדים, ללא תלות במחזור העסקאות שלהם. כדי להעסיק עובדים שכירים בעל העסק חייב לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי. לאחר פתיחת תיק ניכויים בעל העסק רשאי להעסיק עובדים שכירים ועליו להפיק עבורם תלושי שכר, להפריש כספים לביטוח הפנסיוני , לשלם מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות, ועליו לדווח על התשלומים והניכויים בכל חודש.

חשוב לציין כי תיק ניכויים הכרחי בכל עסק המעסיק לפחות עובד שכיר אחד, גם עוסק פטור ממס וגם עוסק מורשה או חברה בע”מ.

 

אילו עסקים חייבים תיק ניכויים?

כל עסק המעסיק עובדים שכירים חייב לפתוח תיק ניכויים. גם עוסק פטור ממס שמתכנן להעסיק עובדים בעסק הקטן חייב לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה ובביטוח לאומי. פתיחת תיק ניכויים היא חובה של בעל העסק המעסיק עובדים שכירים, בדיוק כמו חובתו להקפיד על ניהול חשבונות, הגשת דוחות שוטפים לרשויות המס, מילוי הצהרת הון לפי דרישה ועוד.

 

לסיכום

החובה לפתוח תיק ניכויים חלה עליכם, כלומר על בעלי העסקים המעוניינים להעסיק עובדים שכירים. יש למלא במס הכנסה טופס 5329, כלומר טופס הצהרת הון, ומיד לאחר תחילת העסקת העובד עליו למלא טופס 101.

עצמאי (עוסק מורשה או עוסק פטור) המעסיק עובד שכיר חייב לפתוח תיק ניכויים באמצעות מילוי הסעיף הרלוונטי בטופס הצהרת הון (טופס פתיחת תיק עצמאי והצהרה על מקורות הון), ותאגיד נדרש למלא טופס 4436. מומלץ לפתוח תיק ניכויים ולהפיק את תלושי השכר ולנהל את הדיווחים והניכויים בעזרת רואה חשבון מוסמך ומנוסה.

צוות UCAN2 עומד לשירותכם, ומעבר למערכת המתקדמת של ניהול ספרים באינטרנט, תוכלו לקבל שירות לפתיחת תיק ניכויים, להפקת תלושי שכר ולדיווחים השוטפים לרשויות המס הרלוונטיות.

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי