1-700-700-655 חודש מתנה

עוסק מורשה עם חשבון מוגבל?

יש כמה דברים שניתן לעשות כדי לצאת ממצב הביש שנקלעת אליו

מהן ההשלכות על עוסק מורשה עם חשבון עסקי מוגבל

מאת: יורם שיפר

מהן הסיבות העלולות לגרום להגבלה על חשבון בנק עסקי? כיצד הבנקים המסחריים מתייחסים לעצמאים בעלי חשבון עסקי מוגבל? מהן ההשלכות על העסק לאור הטלת הגבלה על החשבון העסקי וכיצד ההגבלה עשויה להשפיע על הפעילות בעסק? מה נכון לעשות במצב של חשבון עסקי מוגבל?

 

מה זה חשבון מוגבל?

ובכן, סעיף 2(א) לחוק שיקים ללא כיסוי, התשמ”א-1981, קובע כי חשבון בנק שנמשכו עליו במהלך תקופה של עד 12 חודשים, לפחות 10 שיקים ללא כיסוי, וכל עוד הבנק סירב לכבד את השיקים מסיבה זו, יוגבל למשך שנה. אם הבנק המסחרי סירב לכבד 10 שיקים לפחות וכל עוד לא עברו לפחות 15 ימים בין הסירוב הראשון לסירוב האחרון, החוק במקרה זה קובע שחשבון הבנק לא יוגבל על מנת להגן על הלקוחות שהאירוע מסוג זה היה אירוע חד פעמי ויוצא דופן בהתנהלות הפיננסית שלהם.

חשוב לציין כי ההחלטה על הטלת ההגבלה על חשבון בנק עסקי יכולה להיות של המדור לחשבונות מוגבלים במחלקת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל או על ידי הבנק המסחרי שבו מתנהל החשבון העסקי של העצמאי (עוסק פטור, עוסק מורשה וכד’). המדור לחשבונות מוגבלים פועל מכוח החוק, לרבות התקנות והכללים שנקבעו מכוחו. המדור מקבל מידע על הגבלות חשבונות ועל הלקוחות המוגבלים מכוח החוק, והמידע זורם אל המדור מהבנקים המסחריים ומגופים מוסדיים אחרים ובהם לשכת ההוצאה לפועל, כונס הנכסים הרשמי, המרכז לגביית קנסות ואגרות, בתי דין רבניים וכד’.

בהתקיים התנאים להגבלת לקוח בנסיבות חמורות תפקידו של המדור לחשבונות מוגבלים לשלוח הודעה ללקוח, ובנוסף המדור שולח הודעה לבעלי העניין בחשבון וכמובן גם לבנקים ולגופים נוספים. אם חלה הגבלה רגילה תפקידו של הבנק המסחרי לעדכן את הלקוח העסקי (או הפרטי). חשוב לזכור כי בנק ישראל מנהל ומפעיל את מערכת נתוני האשראי, ואם הוטלה הגבלה על חשבון עסקי המידע יופץ הלאה לכל הבנקים המסחריים, לגופים המוסדיים השונים ולבעלי רישיונות על פי חוק שירות נתוני אשראי.

ההחלטה להכריז על חשבון מוגבל לעוסק מורשה יכולה להגיע גם לבקשת ההוצאה לפועל, אם נפתחו כנגד בעל החשבון תיקים בהוצל”פ בגין צבירת חובות כספיים. כמו כן, המדינה יכולה לחייב את הבנק המבחרי להכריז על חשבון הבנק של עוסק מורשה כחשבון מוגבל אם יש לו קנסות שהוא לא שילם ועברה תקופה ארוכה מיום הוצאות הדוח והקנס. ההגבלה על חשבון הבנק תיעשה לבקשת המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, כל עוד העוסק המורשה לא עמד בתשלומי החוב.

 

חשבון מוגבל של העסק – שתי סיבות מרכזיות

יודגש כי הגבלת חשבון עסקי הינה סנקציה חריפה ובעלי השכלות משמעותיות על העסק. הבנקים המסחריים רשאים להחליט על חשבונות מוגבלים לעסקים מתוקף כוח סעיף 2 לחוק שיקים ללא כיסוי, ועל פי בנק ישראל ניתן להגביל אל הלקוח העסקי בגלל שתי סיבות מרכזיות:

  • הבנק המסחרי שבו מתנהל חשבון עסקי מטיל הגבלה על החשבון של עוסק מורשה (או כל עצמאי בסיווג אחר) כתוצאה משיקים חזרו ללא כיסוי מספיק בחשבון הבנק. הבנק רשאי להחיל את ההגבלה גם על החשבון של השותפים של העוסק.
  • הטלת הגבלה על החשבון העסקי על ידי אחד מהגופים המוסדיים המוסמכים על פי חוק להטיל הגבלה על חשבון בנק עסקי, למשל הוצאה לפעול וכונס הנכסים הרשמי.

 

סיווג החשבון העסקי כחשבון מוגבל

החוק בישראל קובע כי חשבון בנק עסקי יוכרז כחשבון מוגבל אם בתקופה של 12 חודשים נמשכו מהחשבון לפחות 10 שיקים ללא כיסוי מספיק, וכאשר הבנק המסחרי ממאן לכבד את השיק תוטל הגבלה של חשבון הלקוח העסקי. כאשר חשבון הבנק של העסק מסווג כחשבון מוגבל, בעלי החשבון יסווגו כלקוחות מוגבלים לתקופה של שנה אחת. בתוך כך, אפשר לסווג את החשבון העסקי כמוגבל גם לתקופה של שנתיים אם חשבון בנק נוסף של הלקוח העסקי סווג כחשבון מוגבל במהלך תקופת ההגבלה הרגילה – במצב זה הבנק יכריז על חשבון בנק מוגבל בנסיבות חמורות.

 

מהן ההשלכות בעקבות סיווג חשבון עסקי מוגבל?

לאחר שהבנו מה זה חשבון בנק מוגבל, חשוב להוסיף כי הגבלת חשבון הבנק של העסק מהווה פגיעה תדמיתי קשה לעסק, מחסום להתנהלות עסקית שוטפת והיא עשויה למנוע התפתחות עסקית. התואר “לקוח מוגבל” אינו מסייע לעוסק המורשה או לכל עוסק אחר, יש לכך השלכות משמעותיות על המשך הפעילות וההתנהלות העסקית השוטפת מאחר ובנק ישראל מפרסם את מספרי החשבונות המוגבלים, זהו פרסום שלילי לבית העסק העלול להשפיע על עסקאות והתקשרויות עסקיות בין בעל החשבון העסקי ללקוחות ולעסקים אחרים.

ראוי לציין כי המידע יופיע גם במערכת נתוני אשראי של בנק ישראל, על כן המידע חשוף בפני גופים פיננסיים שונים כמו חברות פינטק וחברות מימון בשוק האשראי החוץ בנקאי, ולא רק בפני הבנקים.

 

ההשלכות העיקריות על עוסק מורשה עם חשבון עסקי מוגבל הן:

אי כיבוד שיקים מחשבון הבנק של העוסק

העוסק המורשה לא יכול להוציא שיקים חדשים, והבנק לא יכבד שיקים שהעוסק פיזר בתקופת ההגבלה שחלה על חשבון הבנק של העצמאי. לכן, אם קיימים שיקים פתוחים אצל הספקי של העוסק, בבואם לפרוע את השיק הדחוי הבנק לא יכבד את בקשתם והשיק יחזור.

 

קושי בניהול העסק

חשבון עסקי מוגבל מקשה על העצמאי לנהל את ההוצאות השוטפות בבית העסק שלו, הוא צפוי להתקשות לשלם לספקים ולרכוש מלאי וציוד הנדרש לפעילות השוטפת, וקיים חשש מוצדק כי הפגיעה בפעילות ובניהול העסק תגרום ללקוחות לנטוש את העסק ולעבור למתחרים.

 

פגיעה בתדמית העסק

הגבלת החשבון של העוסק עלולה לפגוע באופן משמעותית התדמית של העסק ובעליו, ולאור הפגיעה התדמיתית הוא עשוי להתקשות בתחרות מול עסקים אחרים, להרחיב את העסק, לקבל ולבצע עסקאות חדשות ועוד.

 

אסור לפתוח חשבון חדש בבנק אחר ולמשוך ממנו שיקים

לקוח מוגבל בבנק אינו רשאי לפתוח חשבון בנק חדש, בכל בנק שהוא, ואין באפשרותו למשוך מחשבון חדש שיקים. ההגבה חלה על חשבון עו”ש במטבע ישראלים ממנו מעוניינים למשוך שיקים. הוא רשאי לפתוח חשבון בנק חדש ללא משיכת שיקים.

 

פרסום / מוניטין שלילי

קשה להסתיר את ההגבלה בחשבון הבנק לכן צפויה פגיעה דרסטית במוניטין ובפרסום של העסק, הפרסום השלישי עלול לגרום לביטול עסקאות מול לקוחות שונים והעוסק יתקשה לחתום על עסקאות חדשות בתקופת ההגבלה, במיוחד כיום כאשר לקוחות וגופים שונים מבצעים בדיקת חשבון וגבל לפני הזמנה וחתימה על עסקה גדולה.

 

אי כיבוד שיקים דחויים

הבנק יכול לסרב לכבד שיקים דחויים שהעצמאי פיזר לפני הטלת המגבלה על חשבון הבנק העסקי שלו.

 

פנקסי שיקים חדשים

בתקופת ההגבלה על החשבון העסקי העצמאי לא יכול לקבל פנקסי שיקים מורשה חתימה או מיופה כוח בחשבון – בתקופת ההגבלה על חשבון הבנק העצמאי אינו יכול להתמנות כמורשה חתימה או כמיופה כוח בחשבון העסקי עם אפשרות למשיכת שיקים.

 

סירוב למתן אשראי והלוואות

הבנקים המסחריים יסרבו באופן גורף לאשר בקשה של העוסק המורשה לקבל אשראי או לקחת הלוואות.

 

יציאה ממצב של חשבון מוגבל (עוסק מורשה)

באופן כללי יש שלוש דרכים עיקריות לצאת ממצב של חשבון מוגבל בבנק:

ניהול מו”מ עם הבנק להסרת ההגבלה – עוסק מורשה יכול לנהל מו”מ מול הבנק על מנת להסיר להסרת ההגבלה מהחשבון העסקי שלו.

פנייה לבית המשפט – יש אפשרות לפנות לבית המשפט ולהגיש בקשה להסרת ההגבלה מהחשבון העסקי, עדיף בעזרת עורך דין המתמחה בכך.

המתנה עד סיום תקופת ההגבלה – לעיתים אין מנוס והעוסק חייב להמתין עד סיום תקופת ההגבלה על חשבון הבנק שלו.

 

טיפים להימנעות ממצב של חשבונות מוגבלים

  • חשוב להקפיד על ניהול חשבונות תקין ולהימנע משיקים ללא כיסוי.
  • כדאי לרכוש מנוי חודשי למערכת הנהלות חשבונות או לתוכנה לניהול העסק באינטרנט.
  • ניהול שגרתי של בדיקת חשבון בנק מוגבל.
  • ניהול העסק בעזרת ליווי של רואה חשבון ו/או יועץ מס.

הכתבה באדיבות UCAN2 – התוכנה הוותיקה והמתקדמת ביותר לניהול חשבונות באינטרנט.

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי