1-700-700-655 חודש מתנה

ביקורת מס הכנסה וכיצד מתמודדים איתה

הם התדפקו על דלתכם והציגו את עצמם כחוליית רשות המיסים? איך תשתפו פעולה ובכל זאת תשמרו על זכויותיכם החוקיות?

זכית לביקור מרשות המיסים? מה נכון לעשות?

מאת: יורם שיפר

הם מגיעים ללא הזמנה ובוודאי ללא התראה מוקדמת, ואז זה מתחיל: ביקורת מס הכנסה. הם מעיינים בספרי החשבונות שלכם, המודפסים והדיגיטליים, מחטטים בסרטי הקופה אם יש, בספרי ההזמנות וגם בקבצי מחשב. קוראים לזה ביקור מרשות המיסים והנה כמה דברים שכדאי שתדעו עליו

אחוז לא מבוטל מבעלי העסקים בישראל יודעים לספר על ביקור כזה שהם זכו לו מרשות המיסים. אף על פי שלחוקרי רשות המיסים אין כוונות רעות, למעט לאכוף את החוק הקיים ולוודא שגם אנחנו כבעלי עסקים שומרים עליו, הביקורים האלה לא נחשבים כביקורים סימפטיים במיוחד, גם אם ברור לכם שהכל אצלכם בסדר.

המטרה שלנו פה היא לתת לכם כלים להתנהל בביקורים האלה מבלי להיכנס ללחץ מיותר. אז בואו נתחיל מהתחלה.

כמה דברים שכדאי לדעת כשאתם עומדים בפני ביקורת מס הכנסה

דפיקה בדלת, זה לא שליח ולא השכנה שמבקשת חלב. ביקורת מס הכנסה בעסק (או מיסוי מקרקעין, או ביקורת חשבונות במע”מ) הגיעה גם אליכם. שני דברים שחשוב לדעת: יש 2 סיבות עיקריות לפשיטת מס הכנסה על העסק. האחת, ביקורת שגרתית, שמטרתה, כמו שמגדירים זאת ברשויות המס: יישום אחיד של מדיניות השומה והבטחת שלמות ונכונות הדיווחים המתקבלים מלקוחות במס הכנסה, במע”מ ובמיסוי מקרקעין. הסיבה השנייה היא מידע מודיעיני המבסס חשד לביצוע עבירות מס בעסק.

בשנים האחרונות יש אכיפה מוגברת של חוקי המס וכל בעל עסק, קטן כגדול, מן הראוי לו שישתף עם כך פעולה, אם לא מבחינה מוסרית אז לפחות מבחינה חוקית.

ונעבור לצד המעשי – מה כדאי לדעת ברגע האמת, רגע פשיטת מס הכנסה על העסק?

 

  1. דבר ראשון, ודאו את זהות הנציגים שמגיעים לבצע ביקורת מס הכנסה ומאיזה חלק של הרשות הם הגיעו. אם הם הגיעו לחקירה פלילית, אתם חייבים בו ברגע להזעיק את רו”ח ו/או עו”ד שלכם.
    אם מדובר בבדיקה שגרתית, התמונה קצת אחרת.
  2. שתפו פעולה באופן מלא וללא היסוס. אתם בעלי חובה אזרחית וחוקית לתת את הפרטים הנדרשים לביצוע הבדיקה הזו.
  3. אל תשקרו ואל תספרו סיפורים. אם אתם לא זוכרים, פשוט תגידו שאתם לא זוכרים. לשקר אין רגליים, אומר המשפט המיתולוגי, וזה נכון פי כמה וכמה במקרה של חקירת מס הכנסה. חשוב שתדעו שיש מה שנקרא ליקוי טכני, והוא נורא הרבה פחות מפסילת ספרים. אם יש ארוע נקודתי שאתם לא זוכרים או לא יודעים להסביר, הוא עשוי להסתיים בליקוי טכני, בעוד שאם תתחילו להמציא תלי תילים של סיפורים, אתם עלולים לגרום לגול עצמי ולהביא לפסילת ספרים שלכם עצמכם.
  4. לצד שיתוף הפעולה ואמירת האמת, הקפידו לענות רק על השאלה ששאלתם, ללא שום רצון מופרז לתרום מידע לאומה. זה הזמן לספר את סיפורו הנודע של “פוטו ברנר”, שזכה לביקור ידידותי שכזה מטעם אנשי חוליית ביקורת ניהול ספרים של מס הכנסה. היה זה רק בתום הביקור, כשאנשי החולייה כבר עמדו לצאת והביקורת הסתיימה בכי טוב, כשמר ברנר ידידנו הגדיל לעשות ושאל את שאלת הקיטבג: “תסלחו לי חברים אבל אולי אוכל להיעזר בידיעותיכם בנוגע לרישום תקבולים במטבע חוץ. אני לא רושם בקופה הרושמת מייד עם קבלת התקבולים אלא רק לאחר שאני ממיר לשקלים בבנק. האם זה תקין?”
    כמובן שחברינו מהחולייה שבו על עקבותיהם ופסלו את ספריו של מר ברנר.
  5. כששלב הביקור מסתיים, ולא משנה איך הוא הסתיים, תתבקשו לחתום על דו”ח החקירה וכי כל מה שכתוב בו אמת לאמיתה. קראו היטב את הדו”ח לפני חתימתכם, גם אם אתם לחוצים עד אימה שחבריכם החדשים יעזבו את מעונכם. יהיה לכם הרבה יותר קשה לתקן את דבריכם לאחר שאישרתם אותם, מאשר רגע לפני. כמו כן, זכותכם המלאה לקבל עותק מהדו”ח הזה (במיוחד אם מדובר בחקירה פלילית, אבל לשם כך המלצנו על נוכחות של רו”ח או עו”ד מטעמכם).
  6. זה אחד הסעיפים החשובים ביותר כשמדובר בעסקים קטנים הפועלים מהבית. שלא כמו במקרה של בית עסק, אם אתם עובדים מהבית על החוקרים להצטייד מבעוד מועד בצו חיפוש חתום על ידי שופט כדי לבצע ביקורת מס הכנסה. ודאו בנחמדות אך באסרטיביות שיש להם כזה לפני שאתם משתפים פעולה.

 

 

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על טובה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי