1-700-700-655 חודש מתנה

הכרה בהוצאות אש"ל

הכרה בהוצאות אש"ל

עובדים שכירים כמו גם עצמאים רבים שיוצאים לעבודה או למטרה מסוימת רחוק מביתם וממקום עבודתם, בין אם בארץ ובין אם בחו”ל, נאלצים לעמוד בהוצאות כמו אוכל, שתייה ולינה, כלומר הוצאות אש”ל. למעשה, קצובת אש”ל נועדה לפצות את העובדים השכירים בגין הוצאות אוכל, שתייה ולינה כאשר הם נשלחים למשימה כלשהי מטעם המעסיק שלהם ולטובת העסק, וכך העובד אינו נדרש לשלם על ההוצאות הללו מכיסו הפרטי.

עצמאים זכאים לקבל הכרה בהוצאות אש”ל רק אם ההוצאות על אוכל, שתייה ולינה עומדות בתנאים שנקבעו בתקנות ובהוראות של רשויות המס. ראוי לציין כי במס הכנסה מעדיפים שהנישומים לא ידרשו להכיר בהוצאות אלו בתור הוצאות מוכרות לניכוי מס, לכן הוחלט לבצע תיקון בסעיף 32(1) לפקודת מס הכנסה, והחל משנת 2011 ההוצאה על ארוחות (אוכל ושתייה) אינה מוגדרת כהוצאה מותרת בניכוי, למעט הוצאות במהלך נסיעת עסקים לחו”ל.

מה זה אש”ל? כיצד מחשבים דמי אש”ל? מי זכאי? באילו מקרים הוצאות אש”ל הן הוצאות מוכרות, כלומר הוצאות המותרות בניכוי מס? המומחים של מערכת UCAN2 הכינו כתבה בנושא.

 

רקע כללי לחקיקה

ברשות המיסים מעדכנים מדי פעם את נושא הוצאות האש”ל לעובדים שכירים ולעצמאים. חשוב להדגיש כי החוק אינו מחייב את המעסיקים במשק המקומי להעניק החזר הוצאות אוכל, שתייה ולינה, אך יש אוכלוסיות שונות של עובדים במגזר הפרטי והציבורי הזכאים להחזר הוצאות אש”ל מתוקף צווי הרחבה והסכמים, למשל עובדי בניין ועובדי שיפוצים.

כדאי לדעת כי בעקבות פסק דין שהתקבל עקב עתירה של ארגוני העצמאים בעניין עדכון הוצאות אש”ל נקבע כי יותרו לניכוי הוצאות אש”ל לשנים 2009 – 2010. יחד עם זאת, לגבי שנת 2011 ולאור תיקון החוק – בוטלה ההכרה בהוצאות. קיימות דעות סותרות עליהן ניתן לקרוא באתרו של עו”ד רמי אריה שלהלן. לכן , היו לא מעט התפתחויות בנושא זה וחשוב להמשיך לעקוב אחרי העדכונים של רשות המיסים ולפנות אל רואה החשבון לצורך ייעוץ והתנהלות נכונה מבחינת הדיווח על ההוצאות וקיזוז מס.

חשוב לציין כי עד סוף שנת 2010 המעסיקים הורשו לנכות הוצאות אוכל ושתייה במקרים המותרים ועד לתקרה שנקבעה לכל ארוחה, ובפועל נקבעה תקרה מרבית לארוחת בוקר, ארוחת צהריים וארוחת ערב. בעקבות התיקון לחוק החל משנת 2011 אין אפשרות לקבל החזרי מס בגין הוצאות על אוכל ושתייה, למעט הוצאות שצמחו בחו”ל. בעקבות השינוי בהכרה בהוצאות האש”ל חשוב לשים לב שאין יותר אפשרות לקבל החזרים על ארוחות במסעדות ובבתי קפה באזור כתובת העסק או באזור כתובת המגורים, וניתן לדווח ולקבל הכרה בהוצאות על ארוחות רק אם העבודה חייבה נסיעה מחוץ למקום העסק והמגורים, כלומר נסיעה לצורך יצירת הכנסה לעסק.

 

מה זה אש”ל?

ההגדרה של הוצאות אש”ל הינה: “הוצאות שהוציא יחיד בשל ארוחת בוקר, ארוחת צהרים או ארוחת ערב בנסיבות המצדיקות את התרת הניכוי, לרבות מהות העיסוק וזמני השהות והכול בסכומים שלא יעלו על הסכומים שיקבע שר האוצר מעת לעת – ומופיעים בטבלה שלהלן. יותרו בניכוי הוצאות אש”ל ליחיד, שאינו עוסק חוץ (הגדרת עוסק חוץ להלן), אם הוצאו בעת שהותו מחוץ לתחום הישוב שבו מצוי מקום מגוריו הקבוע (הגדרה להלן) ומחוץ לתחום הישוב (הגדרה להלן) שבו מצוי מקום עיסוקו העיקרי;

 

(1) לעוסק חוץ יותרו הוצאות אש”ל אם הוצאו מחוץ לתחום היישוב שבו נמצא מקום מגוריו הקבוע;
(2) על אף האמור בפרט (1), לעוסק חוץ השוהה מחוץ לתחום היישוב שבו נמצא מקום מגוריו הקבוע, לפחות 20 ימים בחודש במשך לא פחות משלושה חדשים בשנת מס אחת, יותר בניכוי, בחדשים האמורים סכום שלא יעלה על 60% מהוצאות האש”ל;
(ד) יחיד שיש לו שני מקומות עיסוק עיקריים או יותר, אשר אחד מהם לפחות נמצא מחוץ לתחום הישוב בו מצוי מקום מגוריו הקבוע, יותרו לו בניכוי 60% מהוצאות האש”ל, לגבי הוצאות שהוציא במקום העיסוק העיקרי המרוחק ביותר ממקום מגוריו הקבוע;

“עוסק חוץ” – מי שנתמלא בו אחד מאלה:(1)  עיסוקו העיקרי מחייבו לנוע מישוב לישוב;
(2) מקום עיסוקו העיקרי אינו במקום קבוע;

“מחוץ לתחום יישוב” – מרחק של 10 ק”מ לפחות מהנקודה הקרובה ביותר של תחום ישוב אחר לנקודה הקרובה ביותר בתחום ישוב אחר או לנקודה הקרובה ביותר במקום שאינו ישוב;

“מקום עיסוק עיקרי” – (1) לגבי עובד – מקום שבו מבצע העובד את עבודתו או חלק ממנה באורח קבע;
(2) לגבי יחיד אחר – מקום שבו מבצע היחיד באורח קבע את עיסוקו או חלק ממנו, ואם עיסוקו מתבצע באורח קבע במקום מגוריו, יראו את מקום מגוריו כמקום עיסוקו העיקרי.

ניתן להכיר בהוצאות על פי קבלות (בסכומים מקסימליים שלהלן).

במקרה שאין קבלות, תותר ההוצאה על פי רישום הנסיעות בסכומים הרשומים בטבלת ההוצאות ללא קבלות.
יש לערוך רשימות נסיעה יומיות בציון מקום הנסיעה, מרחק ממקום העסק או המגורים וזמני יציאה וחזרה.

לצורך ההכרה בהוצאות אש”ל נדרשת שהייה בעבודה כלהלן:
ארוחת בוקר – לפני השעה 08:00
ארוחת צהרים – שהיה בת 4 שעות בתפקיד.
ארוחת ערב – שהיה בתפקיד לאחר השעה 19:00

טבלת תקרות מס הכנסה בגין הוצאות נסיעה לחו”ל לשנת המס – 2023

רגיל ($)תקרה גבוהה ב-25% ($)
הוצ’ אש”ל ללא קבלות, לינה ואוכל157196
מלון שבוע ראשון עם קבלותעד 335418
מלון שבוע שני עם קבלות147 – 251183 – 313
כלכלה –  אוכל שתייה94117

יש מדינות שבהן נקבעה תקרת הוצאות מוכרות ללינה ולאש”ל גבוהה ב-25%, ובהן אוסטריה, אוסטרליה, איטליה, אירלנד, בלגיה, גרמניה, דובאי, הולנד, הונג קונג, בריטניה, יוון, יפן, ספרד, צרפת, קוריאה, קנדה, שבדיה ועוד.

 

הכרה בהוצאות עבור עצמאי

כל עצמאי יכול לדווח על הוצאות אש”ל כהוצאה מותרת בניכוי מס, בהתאם לאמור בסעיף 17 לפקודת מס הכנסה. כדאי לדעת כי הוצאות אש”ל מוכרות לצורכי מס, אלו הוצאות מוכרות באופן חלקי למרות שמדובר בהוצאות אישיות במסגרת נסיעות עבודה בארץ או בחו”ל.

מומלץ לכל העצמאים ובעלי העסקים לפנות לרואה החשבון שלהם לפני נסיעת העבודה כדי לברר מראש אילו הוצאות יהיו מוכרות והאם ניתן לקבל החזרים בגינן. ההמלצה של רואי החשבון היא לתעד את כלל ההוצאות שהיו במהלך נסיעת העבודה וחשוב לאסוף ולשמור על הקבלות של ההוצאות השונות, ובמיוחד לינה, אוכל ושתייה, וכמובן גם כרטיסי טיסה, השכרת רכב ועוד. אגב, אם טסים לנסיעת עבודה, כלומר נסיעת עסקים לחו”ל, ברוב המקרים רואה החשבון יוכל לנכות מס מההוצאות שהיו במהלך הנסיעה, אך אם העצמאי מגיש לרואה החשבון שלו הוצאות בגין שהייה במלון באילת כאשר העצמאי שהה בחדר עם בת זוגו וילדיו בסוף השבוע, רואה החשבון יוותר על הגשת בקשה לרשות המיסים כדי לנכות מס מההוצאות הללו.

 

פרמטרים שכדאי להתייחס אליהם לפני דיווח על הוצאות אש”ל

כדאי להתייחס לפרמטרים הבאים כדי להבין האם ניתן לקבל הכרה בהוצאות אש”ל

  • משך וזמן הנסיעה העסקית (בארץ או בחו”ל) – מספר שעות, יום שלם, כמה ימים, כמה שבועות.
  • יעד הנסיעה העסקית, יש מרחק מינימלי ממקום העבודה והמגורים שבו כדאי לדווח על ההוצאות.
  • הוצאות מגובות בקבלות וחשבוניות.
  • רמת הפינוקים במהלך נסיעת העבודה, לכן מומלץ שלא לדווח על הוצאות אוכל במסעדה יוקרתית או על לינה בסוויטה מלכותית ויקרה.

חשוב לזכור כי המעסיקים אינם חייבים בתשלום אש”ל לעובדים הנשלחים לנסיעת עבודה בארץ או בחו”ל, אך הנוהג הוא שהמעסיק משלם את ההוצאות של עובדיו וניתן להגיע להסכמה עם המעסיק לגבי הוצאות אש”ל ליום, למשל תשלום בגובה 50 דולר ליום לכיסוי הוצאות אוכל ושתייה. לעצמאי כדאי לתעד את הנסיעה ולאסוף את כל הקבלות, ומומלץ להגיש דיווח מפורט לרואה החשבון מיד לאחר החזרה הנסיעה העסקית כדי לאפשר לו להשיג זיכוי עבור ההוצאות השונות המותרות לפי הוראות מס הכנסה.

לסיכום, הנושא של הוצאות אש”ל מוכרות נחשב למורכב מבחינה חשבונאית לכן כדאי לעצמאים להתייעץ עם רואה החשבון שלהם ולפעול בהתאם להנחיות שלו. למידע נוסף הנכם מוזמנים לפנות למומחים של מערכת UCAN2.

המידע לקוח מתוך ספר “הוצאות מוכרות למס” מאת עו”ד רו”ח רמי אריה בהוצאת מיסים ועסקים בע”מ – www.ralc.co.il

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי