1-700-700-655 חודש מתנה

החוק לעידוד השקעות הון

במילים פשוטות - מה אומר החוק?

הכנסת אישרה בשנת 1950 את החוק לעידוד השקעות הון, והחוק תוקן מספר פעמים עד שהוא הוחלף בחוק לעידוד השקעות הון, השתי”ט-1959. מטרת החוק היא למשוך הון של משקיעים אל ישראל, לעודד יזמות כלכלית והשקעות בכושר הייצור של המשק, לשפר את מאזן התשלומים של המדינה ולייצר מקומות עבודה חדשים. מה בדיוק אומר חוק עידוד השקעות הון? על מי החוק משפיע? איך חברה בע”מ מושפעת מחוק זה? המשיכו לקרוא!

 

מה אומר החוק חוק לעידוד השקעות הון?

חוק לעידוד השקעות הון, התשי”ט-1959 עבר לא מעט שינויים במרוצת השנים. החוק נועד לעודד השקעות הון ויזמות כלכלית, במיוחד באזורי פיתוח בהם המדינה מעוניינת לתת עדיפות לחדשנות ולפיתוח מפעלים. אחת ממטרות החוק היא לפתח את כושר הייצור של המשק הישראלי ולשפר את היכולת של המגזר העסקי להתמודד עם התחרות הקשה והמאתגרת בשווקים הבינלאומיים. בנוסף, החוק נועד ליצור את התשתית הדרושה למקומות עבודה חדשים, בעיקר באזורי הפיתוח, ויש שני מסלולים במסגרת חוק זה: מסלול מענקים הוניים ומסלול הטבות מס.

ראוי לציין כי החוק נחשב למרכזי ולחוק חשוב ובלתי נפרד בחקיקה הקשורה לענייני מס. החוק נועד בין היתר לעודד השקעות של הון חוץ כמו גם השקעות של הון מקומי.

 

מהן המטרות העיקריות?

לעיני המחוקק שהחליט לאשר את החוק לעידוד השקעות הון עמדו ארבע מטרות עיקריות, ובתיקון מס’ 68 לחוק תוקנו מטרותיו, וכיום הן:

  • עידוד השקעות הון חוץ והון מקומי.
  • פיתוח כושר הייצור של המשק המקומי במדינת ישראל.
  • שיפור היכולת של המגזר העסקי במדינה להתמודד עם תנאי התחרות בשווקים הבינלאומיים.
  • יצירת תשתית למקומות עבודה חדשים ובני קיימא.

 

כדאי לדעת כי מסלול המענקים במסגרת החוק לעידוד השקעות הון מאושרים על ידי מנהלת הרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה ניתנים רק לעסק שקיבל מעמד של מפעל מאושר. תנאי הזכאות שנקבעו הם:

  • מפעל תעשייתי העוסק בפעילות יצרנית.
  • המפעל המאושר שוכן באזור פיתוח א’ ע”פ התוספת השנייה לחוק.
  • המפעל הינו בר תחרות, בהתאם להגדרת מפעל בר תחרות בחוק, כלומר הכנסות ממכירות המעל ליצוא השיעור של 25% ומעלה, המיוחסות לחלק המפעל שהתווסף במסגרת ההרחבה או הכנסות היצוא מכלל המכירות של המפעל בשיעור של 25% ומעלה כהגדרתו בחוק, לפי בחירת המפעל.

 

על מי החוק משפיע?

חוק עידוד השקעות הון מעודד השקעות בתעשייה הישראלית, ולאור התיקונים השונים שבוצעו בו כיום הוא מכיר גם במפעלים טכנולוגיים מועדפים. החוק במתכונות כיום כולל הטבות מס אטרקטיביות לחברות העומדות בתנאי הזכאות ובקריטריונים הקשורים להיקף הייצוא.

החוק משפיע בעיקר על תאגידים וחברות גדולות ובעלות הון, ובנוסף החוק משפיע על מפעלי תעשייה באזורי עדיפות לאומית ובאזורי הפיתוח, כלומר בפריפריה. לפני תיקון מס’ 68 לחוק, נקבעו מסלולי הטבות שונים על פי מיקום ואופי המפעל, לכן חברות תעשייתיות ניצלו את החוק בגלל הטבות המס המשתלמות ובראשן פטור ממס בגין ההכנסות לתקופה של 15-7 שנים.

מאחר שהחוק נועד לעודד את החברות הגדולות להשקיע את הרווחים שהן הפיקו במפעלים בארץ, ובכך להשיג מטרות נוספות כמו הגדלת כושר הייצור ומקומות העבודה, החברות בחרו לנצל את הטבות המס וחלקן לא השקיעו בהרחבת העסקים ותיקון מס’ 69 (חוק הרווחים הכלואים) נועד להסדיר את הנושא.

 

איך מושפעות חברות מהחוק?

תאגיד או חברה בע”מ העומדים בתנאי הזכאות ובקריטריונים שנקבעו יכולים להגיש בקשה לקבלת מענקים עבור ציוד יצרני. מבנים ורכוש קבוע. שיעור המענק להשקעה במפעל תעשייתי באזור עדיפות לאומית וברשויות מקומיות שונות הוא 20% מההשקעה המזכה, ושיעור המענק למפעל תעשייתי בנגב, ביישובי עוטף עזה, בשדרות ובאזורים מסוימים בצפון הוא עד 30% מההשקעה המזכה.

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי