1-700-700-655 חודש מתנה

הוצאות הגשת דוחות כהוצאה מוכרת

מערכת הנהלת חשבונות: הוצאות הכרוכות בהכנת דוחות למס הכנסה, בייצוג לפני פקיד השומה, בניהול משפט, בערעור מס או בעררים שונים לעניין השומות - מוכרות לניכוי מס

אילו דוחות מוצגים כהוצאה מוכרת?

האם רשות המיסים מכירה בהוצאות הכרוכות בהכנת דוחות למס הכנסה כהוצאה מוכרת? האם מס הכנסה מכיר בהוצאות הנדרשות להכנת דוחות, בייצוג נישומים לפני פקיד השומה, בניהול משפט, בהכנת ערעור בנושאי מס ובענייני שומה? ובכן, סעיף 17 לפקודת מס הכנסה מגדיר מהי הוצאה מוכרת, וככל שהוצאות העסק גדלות כך קטן הרווח לכן משלמים פחות מס, מאחר והרווח מחושב לפי סך ההכנסות בניכוי סך ההוצאות המוכרות חלקית או במלואן.

המומחים של 2UCAN מסבירים כי הוצאות הכרוכות בהכנת דוחות שונים למס הכנסה הם הוצאה מוכרת לצורכי מס. כמו כן, הם מסבירים לנו כי רשות המיסים מכירה גם בהוצאות הכרוכות בייצוג לפני פקיד השומה, בניהול משפט, בערעור מס או בהכנת ערער לענייני שומה, כל אלו הן הוצאות מוכרות לניכוי מס וחשוב שעצמאים, וגם שכירים, יכירו את הנושא על מנת להקטין את חבות המס שלהם.

 

הוצאות הגשת דוחות מוכרות לעצמאים ולשכירים

עסקים בישראל חייבים לנהל את ספרי החשבונות על פי חוק ועל בסיס מצטבר. כאשר העסק מנהל בצורה תקינה את ספרי החשבונות, רשות המיסים מכירה בהפרשות שהעסק ביצע לצורך הוצאות צפויות לביקורת על ספרי  החשבונות, לתשלום בגין הוצאות הנדרשות להכנת דוחות כספיים לרשויות המס וגם בהוצאות הכרוכות בייצוג בפני רשויות המס השונות, וזאת בגין שנת המס לגביה ההוצאות להכנת הדוחות בוצעו.

יחד עם זאת, רשות המיסים קבעה סייג להכרה בחלק מההוצאות, למשל במקרה של הוצאות הכרוכות לעניין משפטי כלשהו בו העצמאי נדרש להכין בעזרת בעלי מקצוע דוחות לצורך העניין המשפטי ולייצוג המס, אם בבית המשפט או בוועדה לקבילות פנקסים שהיה בערעור או בערר שהוגש משום הטרדה, ולכן לא היה קיים צידוק סביר להגשתם הערעור, הרי שמדובר בהוצאות משפטיות שאינן נחשבות כהוצאה מוכרת לצורכי מס.

את ההוצאות המשפטיות שנפסקו לטובת העסק ניתן לקזז מההוצאות המשפטיות המוכרות. אם העסק לא ניהול פנקסי חשבונות לגבי הכנסות מהעסק או ממשלח היד של העצמאי, או במקרה שבו הדוח לא היה מבוסס על פנקסי חשבונות – במצב זה רשות המיסים אינה מכירה בהוצאות הכנת דוחות ובטיפול המס כהוצאה מוכרת.

יש לציין כי הגשת דוחות למס הכנסה הכרוכה בתשלום לאיש מקצוע (שכר טרחה עבור הנהלת חשבונות או שירותי של רואה חשבון או יועץ מס) ובתשלום עמלות מושלמות ליועצים מקצועיים, למשל יועץ מס, בגין הכנת הדוח מהווה הוצאה מוכרת. אגב, זו הוצאה מוכרת לעצמאים וגם לשכירים. הוצאות בגין הכנת והגשת דוחות לרשות המיסים מהווה חלק מהרשימה של הוצאות מוכרות לצורכי מס לעצמאי ולשכיר. במקרה של שכירים, ההוצאה נרשמת בשדה 158 כניכוי מההכנסה משכרו של השכיר, כפי שמופיע בטופס 106. מומלץ בעת הגשת הדוח לצרף מסמך נלווה המסביר ומציג את הניכוי שבוצע, כמובן שיש לצרף גם את החשבונית שהופקה על ידי רואה חשבון.

 

סוגי הוצאות מוכרות 100%

לכל עסק יש סוגי הוצאות מוכרות הייחודיות רק לו, לכן אין אפשרות להכין רשימה כללית וסגורה של הוצאות מוכרות לצורכי מס. יש הוצאות כמו שירותי הנהלת חשבונות, הכנת דו”ח מס הכנסה והכנת דוחות שנתיים הנחשבות להוצאה מוכרת בשיעור של 100%. גם הוצאות משפטיות הן הוצאות מוכרות לצורכי מס, בהתאם לסייגים שנקבעו.

חשוב לציין כי הגשת דוחות שנתיים, כולל הגשת דו”ח מס הכנסה, היא חובה המוטלת על כל העצמאים וגם על חלק מהשכירים בעלי שכר גבוה, הגשת דוחות שנתיים מוטלת גם בעלי הכנסות משכר דירה למגורים, בעלי הכנסות מריבית מעל התקרה הקבועה בתקנות,  בעלי הכנסות מניירות ערך בהתאם לתקרה, בעלי נכסים בחו”ל ועוד.  לכן אם אתם מגישים דוחות שנתיים למס הכנסה או אם עליכם להגיש דו”ח מס הכנסה שנתי – כדאי לזכור כי ניתן לדווח על הוצאות מוכרות כדי להפחית את חבות המס.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי