1-700-700-655 חודש מתנה

הגבלת רכישה באילת

חשוב שלא תעברו על החוק!

באוגוסט 1985 פורסם חוק אזור סחר חופשי באילת, ומטרת החוק הייתה לעודד את פיתוח אזור אילת ולספק מקורות תעסוקה חדשים באמצעות עידוד יזמות והגדלת התיירות הנכנסת לעיר. במרוצת השנים אילת הפכה לקניון אחד גדול וישראלים רבים מנצלים את אזור הסחר החופשי כדי לרכוש מגוון מוצרים ללא מע”מ. 

נשאלת השאלה האם עוסק פטור או חברה בע”מ יכולים לנצל את המחירים ללא מע”מ כדי לחסוך עלויות בניהול העסק ובהוצאות השוטפות? כמו כן, עצמאים רבים שואלים את רואי החשבון שלהם האם יש הגבלת רכישה באילת והאם יש מוצרים שכדאי לרכוש במהלך החופשה בעיר? המומחים של UCAN2 הכינו כתבה בנושא ועונים על השאלות הנפוצות של העצמאים לגבי כדאיות רכישה באילת ללא מע”מ.

 

האם כעסק כדאי לקנות מוצרים באילת (ללא מע”מ)?

ההטבה המרכזית והידועה ביותר שנקבעה בחוק אזור סחר חופשי באילת הינה הטבת הפטור ממע”מ בעסקאות שונות. הפטור ממע”מ ניתן עבור עסקאות המתבצעות בתוך אילת וגם עבור עסקאות שבהן רוכשים טובין או שירותים מחוץ לאילת על ידי עוסקים בעיר וגם במקרה ההפוך על ידי עוסקים מחוץ לעיר שרוכשים מוצרים שונים באילת.

החוק מפרט סייגים שונים לגבי הטובין והשירותים המזכים בפטור ממע”מ:

מע”מ אפס – עוסקים המוגדרים כתושבי אילת הרוכשים טובין מעוסקים מחוץ לעיר נהנים מפטור מלא ממע”מ, כל עוד העסקה נועדה לרכישת טובין עבור עסק באזור אילת, למעט סוגי טובין המפורטים בחוק שאינם מזכים במע”מ אפס.

מע”מ מלא (17%) – עבור שירות הניתן על ידי עוסק מחוץ לאזור אילת עבור עוסק המוגדר כתושב אילת יש לשלם מע”מ מלא, למעט שירותים שניתן לנכות אותם על ידי עוסקים בעיר אילת.

פטור ממע”מ – במכירת טובין יש פטור ממע”מ, כל עוד רוכשים טובין או שירותים לצריכה ולשימוש באזור אילת, למעט חריגים שנקבעו בחוק.

ללא פטור ממע”מ – תושבי אילת שהם אינם עוסקים אשר רוכשים טובין או שירותים מעוסקים מחוץ לעיר אינם נהנים מהטבת הפטור ממע”מ.

 

האם זה חוקי?

חשוב לדעת כי החבות בתשלום מע”מ הוסדרה בחוק מע”מ (חוק אזור סחר חופשי באילת), ובמקרה שהשירות ניתן לעוסק מחוץ לאזור אילת חל חיוב במע”מ מלא. אם השירות ניתן בחלקו בעיר אילת ובחלקו מחוץ לעיר, מבצעים מבחן לבדיקת המקום העיקרי בו ניתן השירות.

ראוי לציין כי המכס ומע”מ אילת פועלים בכפוף לסמכויות שהוענקו להם ומבצעים פעולות אכיפה בעיקר נגד חברות ועסקים הרוכשים טובים באילת ללא מע”מ בעסקאות שאינן עולות בקנה אחד עם לשון החוק. יש ביקורת ופעולות של בדיקות מקדמיות ביציאה מאילת ואם מאתרים רכישה לעסק או רכישה פרטית שאינן בהתאם להוראות החוק העצמאי ייאלץ לשלם מע”מ והוא עשוי לקבל קנס.

 

האם קיימת מגבלה על כמות רכישות או מוצרים?

חוקי המע”מ הנוגעים לאזור הסחר החופשי באילת קובעים הגבלת רכישת באילת על מוצרים שונים, לדוגמה טלפונים ניידים, מחשבים וציוד היקפי. הגבלת רכישה באילת ללא מע”מ מאופיינת בדרך הבאה:

  • יש לאסוף פיזית את המוצר בבית העסק באילת, ורק הרוכש יכול לאסוף את הפריט מהסניף.
  • בעת איסוף המוצר מהסניף באילת יש להציג תעודת זהות וכרטיס אשראי של הרוכש, כלומר הכרטיס באמצעות המוצר נרכש בדרך כלל באתר עוד לפני ההגעה לאילת.
  • הגבלת רכישה באילת של מוצר אחד בלבד מאותה קטגוריה.
  • יש לוודא כי לא בוצעה רכישת באילת של מוצר מאותה קטגוריה במהלך 3 חודשים אחרונים.

 

האם יש הבדל בין עצמאי לחברה בע”מ?

אין הבדל מבחינת רכישת באילת ללא מע”מ בין עוסק מורשה לבין חברה בע”מ, החוק תקף לשני המקרים. הגבלת רכישה באילת חלה על עוסקים ויחידים, אך יש מקרים בהם העוסק או חברה בע”מ יכולים לקבל פטור ממע”מ, בהתאם לקבוע בחוק, וכדאי להתייעץ עם רואה חשבון כדי לדווח נכון ולהפחית את תשלומי המס בדרך לגיטימית.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי