1-700-700-655 חודש מתנה

דין וחשבון רב שנתי - טופס 6101

איך תמלאו ומתי תגישו?

מה זה טופס 6101? למי מיועד הטופס למילוי דין וחשבון רב שנתי? מה המבנה של הטופס הייעודי? איך מגישים את הטופס ותוך כמה זמן מקבלים תשובה? מה חשוב לדעת לפני מילוי והגשת טופס דין וחשבון רב שנתי? המומחים של מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט UCAN2 הכינו עבורכם מדריך בנושא ועונים על כל השאלות הנפוצות שלכם.

 

מה משמעותו של טופס 6101?

כדאי לדעת כי טופס דין וחשבון רב שנתי נועד לרישום ולפתיחת תיק במוסד לביטוח לאומי, והטופס משמש בין היתר להודעה ולעדכון על שינויים אצל עובד עצמאי. לטופס 6101 יש משמעות רבה מאחר שהוא משמש לפתיחת תיק בביטוח לאומי ולקביעת סכום הביטוח והתשלום החודשי. הטופס מיועד לעצמאים והמשמעות הנוספת שלו היא קביעת המעמד של עובד עצמאי, על פי ההגדרה בתקנות הביטוח הלאומי.

חוק הביטוח הלאומי מחייב כל אדם שמתחיל לעבוד כעצמאי, כלומר פותח עסק, לדווח על כך באמצעות מילוי הטופס. מומלץ לפתוח את התיק בביטוח לאומי מיד לאחר הרישום ופתיחת התיקים במשרד מע”מ ובמשרד מס הכנסה, ואין צורך להגיע פיזית לסניף של ביטוח לאומי מאחר שניתן להגיש את הטופס והמסמכים הנלווים באופן מקוון, ויש גם אפשרות לשלוח את הטופס באמצעות דואר ישראל, פקס או בעמדת השירות בסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים.

חשוב לדעת כי גם עובד שכיר המעוניין להתחיל לעבוד כעצמאי במקביל לעבודתו כשכיר חייב לפתוח תיק בביטוח לאומי באמצעות מילוי הטופס והגשת המסמכים הנלווים הדרושים.

לאחר מילוי והגשת הטופס נקבע המעמד של הנישום בביטוח לאומי, ומקבלים פנקס מקדמות בדואר. חשוב לזכור כי תשלומי הביטוח הלאומי כוללים גם דמי בריאות ויש להקפיד על התשלומים על מנת להיות זכאים לקצבאות ולפיצויים במקרה של תאונת עבודה, מחלת מקצוע ועוד.

 

למי מיועד הטופס?

הטופס מיועד לכל אדם המעוניין לפתוח עסק בישראל ולהפוך לעצמאי, כולל שכיר המתכנן לפתוח תיק ברשויות המס כדי לעבוד כעצמאי במקביל לעבודתו כשכיר.

לפי חוק הביטוח הלאומי, עובד עצמאי הוא מי שעוסק במשלח ידו ועונה על אחד מהתנאים הבאים:

  • עוסק במשלח ידו לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע.
  • הכנסתו החודשית הממוצעת ממשלח ידו היא לפחות 50% מהשכר הממוצע במשק.
  • עוסק במשלח ידו לפחות 12 שעות בשבוע בממוצע וההכנסה החודשית שלו גבוהה מ-15% מהשכר הממוצע.

מי שאינו עונה על אחד מהתנאים הנ”ל יוגדר כעצמאי שאינו עונה להגדרה, ולצורך חישוב וקביעת התשלום והזכאות לקצבאות הביטוח הלאומי הוא ייחשב כבעל הכנסה שלא מעבודה. לכן, טופס 1601 מיועד גם למי שלא עובד, לא כשכיר ולא כעצמאי, והוא משמש לקביעת המעמד, לקביעת תשלומי הביטוח הלאומי ולהבטחת הזכויות בהתאם לחוק.

 

מה חשוב להביא בהגשת דין וחשבון רב שנתי?

בהליך להגשת דין וחשבון רב שנתי למוסד לביטוח לאומי יש למלא את הטופס בדיוק רב וניתן להגיש את הטופס והמסמכים הנלווים באתר המקוון, באמצעות פקס או בסניף של ביטוח לאומי הקרוב לכתובת המגורים.

עצמאים נדרשים לצרף ייפוי כוח למייצג, בהתאם לצורך. שכיר שנדרש למלא את הטופס חייב לצרף 12 תלושי שכר אחרונים או טופס 106. עובדי משק בית ועובדים הנמצאים בחופשה ללא תשלום (חל”ת) נדרשים לצרף לטופס אישור מהמעסיק, חברי קיבוץ נדרשים לצרף אישור חברות מהקיבוץ, ומי שנמצא ומקבל פנסיה חייב לצרף לטופס הייעודי אישור ממשלם הפנסיה או תלוש.

 

באילו דרכים ניתן להגיש טופס 6101?

כאמור, כיום ניתן להגיש טופס 1601 באופן מקוון לחלוטין, לבד או בעזרת מייצג כמו רואה חשבון, יועץ מס או עורך דין. כמו כן, ניתן לשלוח את הטופס והמסמכים בדואר או בפקס, ויש אפשרות להגיע פיזית לסניף של ביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים ולשלשל את הטופס והמסכים בתיבת השירות.

 

תוך כמה זמן מקבלים תשובה?

לאחר הגשת טופס דין וחשבון רב שנתי מקבלים בדואר פנקס מקדמות, בדרך כלל בתוך מספר ימים לאחר הגשת הטופס. אלו מקדמות על החשבון והחישוב הסופי לתשלומי הביטוח הלאומי ייעשו רק לאחר הגשת דוח שנתי למס הכנסה. יש דרכים שונות לתשלום מקדמות ביטוח לאומי, למשל הוראת קבע בבנק, כרטיס אשראי, הוראת קבע בכרטיס האשראי או צ’קים.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי