1-700-700-655 חודש מתנה

באילו מקרים נדרשת הוצאת חשבונית עצמית

הסיבות והדרכים להוציא חשבונית עצמית

עוסקים מורשים וחברות בע”מ חייבים להגיש דיווחים בזמן למע”מ על כל העסקאות שהם מבצעים. לעיתים, העוסק או החברה מבצעים עסקה כלשהי עם ספק שאינו רשאי להפיק חשבוניות מס אלא רק קבלות, לכן אין אפשרות לקזז מע”מ תשומות. במקרה זה, הספק אינו יכול לדווח על העסקה למס ערך מוסף ובפועל בעל העסק שקיבל שירות או תמורה אחרת מהספק נדרש להוציא חשבונית עצמית ולדווח על העסקה למע”מ.

מה זה בדיוק חשבונית עצמית? מה הכללים לצורך הוצאת חשבונית עצמית? איך מדווחים במערכת הנהלת חשבונות על חשבונית מסוג זה ומתי מפיקים את החשבונית העצמית? המומחים של UCAN2  הכינו עבורנו מדריך בנושא.

 

מהי חשבונית עצמית?

יש סוגים שונים של חשבוניות המוכרים על ידי רשויות המס בישראל. חשבונית מס היא חשבונית שהעוסק המורשה (או חברה בע”מ) מוציא לעצמו לצורך תיעוד עסקה עם ספק שאינו יכול להוציא קבלות או חשבוניות. כאשר העוסק המורשה מוציא לעצמו את החשבונית העצמית הוא זה שחייב לדווח על העסקה למס ערך מוסף, ובנוסף עליו לשלם מע”מ עבור העסקה שבוצעה והוא רשאי לקזז מע”מ תשומות על העסקה.

כדאי לדעת כי במישור של מס הכנסה, העוסק המורשה נדרש לדווח על הסכום כהוצאה מוכרת לצורכי מס בספרי העסק. המטרה של הוצאת חשבונית העצמית היא דיווח למע”מ ותיעוד של העסקה שבוצעה וחייבת בתשלום מע”מ. מאחר שהצד השני לעסקה אינו עוסק או שזו עסקה מיוחדת, הקונה הוא הצד שחייב בתשלום מס, על כן העוסק מוציא לעצמו חשבונית עצית ומדווח על העסקה, וכך הוא יכול גם לקזז מע”מ תשומות.

 

מתי ולמה מפיקים חשבונית עצמית?

עוסק מורשה המבצע עסקה עם ספק שאינו עוסק מורשה ולכן הוא אינו רשאי להפיק חשבונית, ובמקרה הטוב הספק יכול להוציא רק קבלה, חייב לרשום בספרי הנהלת חשבונות את העסקה ולדווח עליה כנדרש בתקנות, וכך הוא יכול להכיר בה כהוצאה מוכרת לעסק. למעשה, זו פעולת רישום בלבד והמסמך מגיע רק לרשויות המס. יש מקרים שונים בהם נדרשת הוצאת חשבונית עצמית, לדוגמא:

  • עסקת אקראי לפי סעיף 21 לחוק מע”מ.
  • עוסק, מלכ”ר או מוסד כספי המקבלים שירותי מספק שעיקר הכנסתו ממשכורת, קצבה או גמלה, חייבים בתשלום מס בגין השירות לפי תקנה 6א לתקנות מע”מ.
  • עסקת אקראי למכירת מקרקעין על ידי מי שאינו עוסק, מלכ”ר או מוסד כספי, והקונה חייב בתשלום מס לפי תקנה 6ב לתקנות מע”מ.
  • יבוא טובין לפי תקנה 6ג.
  • עסקה שנעשתה בישראל והספק הוא תושב חוץ, לפי תקנה 6ד.
  • שימוש לצורך עצמי בעסקה החייבת בתשלום מס לפי תקנה 17.

 

את מי משמשת חשבונית זו?

על פי התקנות יש להוציא חשבונית עצמית כאשר מבצעים עסקה עם ספק שאינו מורשה להוציא לעסק שלנו חשבונית מס או קבלה עבור השירות או המוצר שהזמנו ממנו. דוגמא לחשבונית עצמית היא שכירת משרד או חנות מאדם פרטי, קבלת שירות כמו ייעוץ מספק שהוא אינו עסק, עסקה עם ספק בחו”ל ועוד.

כדי להוציא חשבונית זו עלינו להגיש בקשה מסודרת בלשכת מס ערך מוסף ורק לאחר אישור ממע”מ ניתן להוציא את החשבונית העצמית.

 

דוגמא לשימוש בחשבונית עצמית

המומחים שלנו מביאים דוגמא לחשבונית עצמית כדי להבין כיצד משתמשים בה. נניח ואנחנו שוכרים משרד לבית העסק שלנו ודמי השכירות הם 6,000 ₪ בחודש. אם שכרנו את המשרד מאדם פרטי שאינו יכול להוציא חשבונית לעסק שלנו, אנחנו חייבים להפיק חשבונית עצמית בסכום של 7,020 ₪, כלומר 6,000 ש”ח + 1,020 מע”מ, ובדוח רווח הפסד יש לרשום את ההוצאה של 6,000 ₪.

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי