1-700-700-655 חודש מתנה

אמנות למניעת כפל מס

מה חשוב לדעת על כפל מס?

מהן אמנות למניעת כפל מס? כיצד אמנה למניעת כפל מס מסייעת לנו בחיים? מהם המאפיינים העיקריים של מודל אמנות המס? מה עושים בפועל למניעת תשלום מס כפול?  המומחים של מערכת UCAN2 הכינו כתבה בנושא אמנות למניעת כפל מס הכולל מענה לשאלות הנפוצות בתחום זה.

 

מהי אמנת למניעת כפל מס?

עידן הגלובליזציה הפך את העולם לכפר גלובלי וכיום מתקיים סחר בינלאומי בהיקפים עצומים בין מדינות שונות, אנשים יותר ניידים ויש ניידות גבוהה של סחורות והון. מאחר שלכל מדינה יש אינטרס לגבות כמה שיותר מיסים נוצר מצב שבו נישומים נאלצו לשלם כפל מס על אותה הכנסה.

חשוב לזכור כי בעידן הגלובליזציה יש ריבוי של עסקאות בינלאומיות לכן נוצר מצב של כפל מס אם יותר ממדינה אחת מעוניינת לממש את זכותה לגבות מס על ההכנסה שנוצרה. על כן, נולד צורך למניעת מיסוי יתר על ההכנסות שניתנות למיסוי וזאת על פי דיני המס של יותר ממדינה אחת. כדי לקבוע את כללי המיסוי הנוגעים להכנסות ולנכסים שיש להם זיקה לשתי המדינות יש הסכמים בילטראליים, כלומר שתי המדינות חותמות על אמנה למניעת כפל מס.

כך לדוגמה, נניח וחברה הממוקמת ופועלת בתחומי מדינת ישראל משלמת ריבית בגין הלוואה לתושב חוץ המתגורר באנגליה. תושב החוץ שהעניק את ההלוואה חייב בתשלום מס במדינה בה הוא מתגורר, כלומר באנגליה, אך ההכנסה הופקה וצמחה בישראל, לכן גם למדינת ישראל התושב חייב לשלם מס. כדי שהנישום, בדוגמה שלנו תושב החוץ, לא ישלם כפל מס על אותה ההכנסה, יש הסכם אמנות למניעת כפל מס בין ישראל לאנגליה, ההסכם קובע את אופן חלוקת המס בין שתי המדינות, לכן התושב ישלם באנגליה מס בשיעור של 10% (שיעור המס המקובל באנגליה) ובישראל המיסוי שעליו לשלם עומד על 25%, לכן לאחר תשלום המס באנגליה עליו לשלם את ההפרש בישראל, כלומר 15% נוספים על אותה ההכנסה.

 

מי חתום על אמנה זו?

מדינת ישראל חתמה עד היום על עשרות אמנות למניעת כפל מס עם מדינות שונות ובהן אוסטריה, אוסטרליה, איטליה, ארצות הברית, ברזיל, בריטניה ועוד.

חשוב להדגיש כי אמנת מניעת כפל מס פותרת את הבעיות של תשלום מס כפול בשתי מדינות שונות. הפתרון באמנה יכול להיות באחת משתי דרכים:

  • קביעת זכות המיסוי הבלעדית לאחת מהמדינות.
  • קביעת זכות מיסוי ראשונית לאחת מהמדינות, בדרך כלל המדינה שבה הופקה ההכנסה, והמדינה השנייה מקבלת זכות מיסוי שיורית, לכן היא רשאית להטיל מס על אותה ההכנסה אך כדי להימנע ממצב של כפל מס המדינה חייבת לתת זיכוי או לנכות את המס ששולם במדינה בעלת הזכות הראשונית למיסוי ההכנסה.

 

איך אמנה למניעת כפל מס עוזרת לנו?

לאמנות המס יש תפקיד חשוב והן משפיעות גם על הנישומים מאחר שהן מאפשרות לבצע תכנון מס אופטימלי ולהשאיר נתח גדול יותר של ההכנסה בכיסם. במקום לשלם מס כפול משלמים רק בהתאם לשיטת המיסוי הנהוגה במדינה בעלת הזכות הראשונית למיסוי, ויש חלק מהאמנות שבהן די בתשלום מס במדינה אחת וכך אין צורך לשלם מס גם בישראל, כמו ההוראות שנקבעו בהסכם הבילטראלי עם ארצות הברית.

 

מה עושים בפועל?

אמנות המס משפיעות בין היתר על רווחי המשקיעים, לכן אם מעוניינים להשקיע במדינה מסוימת כדאי לבדוק האם קיימת אמנת מס בין המדינה הזרה לבין ישראל, ואם אין אמנה יש לבצע חישוב כדי לבחון את כדאיות ההשקעה. מעבר לבדיקת קיומה של אמנת המס בין המדינות חשוב לברר מראש מהי שיטת המיסוי שנקבעה בהסכם וההעדפה היא להשקיע במדינה שחתמה על הסכם המאפשר לה זכות מיסוי בלעדית.

למידע נוסף הנכם מוזמנים לפנות למומחים של מערכת UCAN2.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי