1-700-700-655 חודש מתנה

אישור תושבות לצרכי מס

איך משיגים, מתי ולמי מגישים?

מהו אישור תושבות? מהו מספר הטופס? מה הקשר בין אישור תושב (תושבות) לבין תשלום מס הכנסה? כיצד האישור קשור למדרגות מס? איך משיגים טופס אישור תושבות לצורכי מס? האם האישור הייעודי משפיע על המעסיק? 

 

מהו אישור תושבות?

טופס 1312 הוא טופס ייעודי לשם קבלת הנחה במס הכנסה, זהו אישור תושבות שניתן לתושב קבע ביישוב מזכה, בהתאם לרשימה העדכנית של היישובים המזכים, כלומר יישובי עדיפות לאומית ויישובים נוספים בפריפריה. כל עצמאי, פרילנסר או שכיר, יכול לממש הטבות מס המגיעות לו על פי חוק, ובאפשרותו להגיש בקשה לקבלת אישור תושב המעניק הנחה במס הכנסה, אך אין לבלבל בין אישור זה לבין תהליך ניתוק תושבות.

באופן כללי, אישור תושבות משמש בדרך כלל לצורך מימוש הטבות מס מטעם מדינת ישראל. המדינה החליטה על אזורים שונים בארץ כאזורי עדיפות לאומית משיקולים שונים כמו ביטחון, פיתוח כלכלי, עידוד הגירה לאזור, מצב פוליטי ומשיקולים סוציו אקונומיים. לכן, ישנם תושבי רשויות הזכאים להקלה במס הכנסה, ויש למלא את הטופס הייעודי, להחתים את הרשות המקומית ושכירים נדרשים להגיש אישור תושב למעסיק שלהם.

ראוי לציין כי אישור תושב מונפק על ידי הרשות המקומית שבה הנישום מתגורר, ומעבר לקבלת ההנחה במס הכנסה אישור תושב יכול לשמש לקבלת שירותים ממשלתיים באזור המגורים ולקבל הטבות נוספות.

הרשויות המקומיות חייבות להפיק אישור תושב מכוח סעיף 11 לפקודת מס הכנסה או מכוח סעיף 11 לחוק אזור סחר חופשי באילת. תנאי הזכאות לקבלת אישור תושבות לצורכי מס:

  • מגורים ביישוב מזכה במשך לפחות 12 חודשים ברציפות.
  • רישום כתושב ביישוב המזכה בספח של תעודת הזהות.
  • תשלומי ארנונה לרשות המקומית.
  • מגורים בפועל ביישוב המזכה.

אגב, עצמאי, פרילנסר או שכיר שהתגוררו ביישוב המזכה רק בחלק מהחודשים בשנת המס זכאים לחלק יחסי של הטבת המס, בהתאם לזמן המגורים שלהם ביישוב במהלך שנת המס.

 

איך אישור תושבות קשור למס הכנסה?

תושבים רבים בישראל שמתגוררים באחד מהיישובים המזכים, יכולים לממש הנחה בתשלום מס הכנסה מאחר שהם זכאים לזיכוי על הכנסה מיגיעה אישית כמו הכנסה מהעסק (עצמאים), משכורת מהמעסיק (שכירים), פנסיה, מענקי פרישה, תשלומים מקופת גמל ועוד.

כדאי לדעת כי שיעור הזיכוי משתנה בהתאם ליישוב שבו מתגוררים, לרוב אלו יישובים בפריפריה, והתקרה הינה שנתית ומחושבת על מלוא ההכנסות במהלך שנת המס. בישראל נהוגה שיטת החישוב לפי מדרגות מס, בהתאם לגובה השכר או ההכנסה, ויש נקודות זיכוי והטבות מס שניתן לממש על מנת להקטין את חבות המס.

 

טופס אישור תושב – איך מקבלים אותו?

כדי לקבל אישור תושב יש למלא ולהגיש טופס 1312 וניתן לממש את ההטבה רק לאחר שחלפו לפחות 12 חודשים מאז תחילת המגורים ביישוב המזכה. יש לצרף לבקשה צילום תעודת זהות + ספח, חוזה שכירות מאושר על ידי עורך דין או נוטריון וחשבון מים בתוספת תשלום אגרה, או שובר תשלום חשבון מים.

ניתן להוריד טופס 1312 אישור תושבות לצרכי מס מאתר רשות המיסים ולאחר מכן יש לפנות לרשות המקומית שבה מתגוררים כיוון שנדרשת חתימה של הרשות המקומית. שכירים המעוניינים לממש את ההטבה המוענקת מהמדינה נדרשים להגיש למעסיק שלהם את הטופס הייעודי יחד עם טופס 101, ועצמאים מגישים את האישור במסגרת הגשת הדוח השנתי למס הכנסה בסוף שנת המס.

 

האם אישור תושבות משפיע על המעסיק?

לאחר קבלת אישור תושב מהרשות המקומית יש להגיש את הטופס למעסיק, וחשב השכר מעדכן את הזכאות המגיעה לנישום ומסדיר את הנושא מול רשויות המס. אם השכיר לא מימש את זכאותו יש באפשרותו לבצע תיאום מס, והוא יכול לקבל החזרי מס עד 6 שנים אחורה.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי