1-700-700-655 חודש מתנה

אישור פקיד השומה על פטור ממס הכנסה

מה חשוב לדעת בנושא?

מי זכאי לקבל אישור פקיד השומה על פטור ממס הכנסה? באילו מצבים ניתן לקבל פטור מתשלום מס הכנסה? איך להוציא את אישור הפטור מתשלום מס הכנסה? למה חשוב להוציא אישור מפקיד השומה על פטור ממס הכנסה? צוות המומחים של מערכת UCAN2 הכין עבורכם מדריך בנושא.

כדאי לדעת כי פקודת מס הכנסה קובעת באילו מקרים ניתן לקבל פטור מתשלום מס על הכנסה מיגיעה אישית, וחשוב לזכור כי על הכנסות מיגיעה אישית ישנם שיעורי מס נמוכים יותר לעומת שיעורי המס שחלים על הכנסות שאינן מיגיעה אישית. יש מגוון מצבים המקנים פטור מתשלום למס הכנסה, למשל נכות, עיוורים לקויי ראייה, פטור על פיצויי פיטורים, פטור מס ממענקי פרישה, פטור בגין נכות מעבודה, פטור בגין מגורים ביישוב מזכה ועוד.

כמו כן, ראוי לציין כי בישראל נהוגה שיטה של מדרגות מס לחישוב שיעור מס ההכנסה המוטל על הכנסה מיגיעה אישית ועל הכנסות שאינו מגיעה אישית, לכן בעלי הכנסה נמוכה עשויים להיות זכאים לפטור מלא ממס הכנסה, וכדאי לממש את הזכאות.

 

מה נותן אישור זה?

פקודת מס הכנסה מפרטת את המקרים שבהם ניתן לקבל אישור פקיד השומה על פטור ממס הכנסה. כדי לקבל את האישור הנכסף יש להתמודד עם הבירוקרטיה הישראלית, אך האישור מקנה פטור מתשלום מס הכנסה וניתן למצות את הזכויות המגיעות לפי חוק ולחסוך הרבה מאוד כסף. במקרים מסוימים מקבלים פטור רטרואקטיבי, כלומר יש זכאות לקבל החזרי על תשלום מס הכנסה בגין שנים קודמות למועד קבלת הפטור, ובמצבים מסוימים כמו פטור שניתן בכלל מחלה מאפשרת לנישומים לקבל החזר כספי עבור עד שבע שנים אחרונה.

קבלת האישור מפקיד השומה במס הכנסה שוות ערך להרבה מאוד כסף עבור האדם. כך לדוגמה, החוק בישראל קובע כי לאדם שנקבעו לו 90% נכות משוקללת לצמיתות או לתקופה של מעל 185 ימים תהיה זכאות לקבלת פטור ממס הכנסה, ונכון לשנת 2023 רשות המיסים מאפשרת לקבל פטור מתשלום מס עד הכנסה שנתית בגובה 406,000 ש”ח לשנה, וכאמור יש אפשרות בהתאם למקרה לתבוע פטור רטרואקטיבי עד 7 שנים אחורה.

 

למי הוא חשוב ולמה?

בישראל משלמים מס הכנסה לפי מדרגות מס, כלומר ככל שההכנסה גבוהה יותר כך משלמים יותר מס הכנסה. המדרגות קובעות את שיעורי המס שחלים על הכנסותיו של האדם בגין יגיעה אישית ובגין הכנסות שלא מיגיעה אישית, וכדאי לממש את הזכאות כדי להפחית את חבות המס וליהנות מהכסף.

במקרים רבים מוציאים את האישור הנכסף לאור מחלה או פגיעה בתאונה, לרבות פגיעה שנובעת מתאונת עבודה או מחלת מקצוע, והאישור חשוב לנישום מאחר שכושר העבודה שלו נפגע וקיים חשש מוצדק לפגיעה בהכנסה שלו.

חשוב לציין כי הפטור ניתן גם לבעלי הכנסה נמוכה, ובישראל נהוגה שיטת המיסוי הפרוגרסיבית כל הכנסות מיגיעה אישית ושלא מגיעה אישית, על כן ככל שההכנסה של הנישום עולה כך עליו לשלם מס גבוה יותר.

האישור מקנה פטור רשמי מתשלום מס הכנסה, ויש להוציא את האישור כדי לממש את הזכאות המגיעה לנישום לפי חוק ובהתאם לקבוע בפקודת מס הכנסה. באופן כללי, האישור חשוב לנישומים הבאים: נכים, פנסיונרים, עובדים המסיימים את העסקתם ומעוניינים לממש את זכאותם לפטור ממס על כספי הפיצויים שהופקדו עבורם בביטוח הפנסיוני, תושבים המתגוררים ביישובי עדיפות לאומית, בעלי הכנסות נמוכות, עיוורים ובעלי לקות ראייה, פטור על מלגות לסטודנטים ועוד.

 

איך מקבלים אישור פקיד השומה על פטור ממס הכנסה?

לאחר בדיקת הזכאות לקבלת פטור ועל מנת לממש את הזכאות מפטור ממס יש לפעול בדרך הבאה על מנת להוציא אישור פקיד השומה על פטור ממס הכנסה:

  • איסוף מסמכים רלוונטיים להוכחת הטיעון לקבלת הפטור מתשלום מס הכנסה, לרבות מסמכים כמו טפסי 106, מסמכים ואישורים רפואיים וכד’.
  • אם מבקשים פטור בגלל נכות יש לעבוד ועדה רפואית במוסד לביטוח לאומי ולהמתין לקביעת אחוזי וסוג הנכות.
  • מילוי טופס מקוון באתר רשות המיסים. אם מגישים בקשה לקבלת פטור בגין נכות או בעיה רפואית יש למלא טופס 1516.

למידע נוסף ולייעוץ מקצועי בנושא פטור מס הכנסה – הנכם מוזמנים לפנות לנציגי השירות של מערכת UCAN2.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי