1-700-700-655 חודש מתנה

בחירת שם לעסק

מאת: יורם שיפר

הקמת עסק חדש היא משאת נפשם של ישראלים רבים, וכדי לפתוח עסק יש לבקר בשלוש תחנות עיקריות –מע”מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. את העסק החדש כדאי להקים בעזרת מייצג מוסמך כמו רואה חשבון או יועץ מס, ובשלב פתיחת התיקים ברשות המיסים יש להעניק שם ייחודי לעסק החדש. אם חשבתם שבחירת שם לעסק היא משימה קלה, פשוטה ומהירה, כדאי שתדעו שהתהליך דומה לתהליך בחירת שם לתינוק או לתינוקת, ויש אסטרטגיות שונות שיכולות לסייע לכם לבחור בשם נכון וייצוגי.

 

דגשים חשובים בעת בחירת שם לעסק החדש

כדי לבחור שם לעסק חדש אפשר לפנות לאנשי מקצוע מיומנים ויצירתיים כמו קופירייטר. עם זאת, לא חייבים לבחור שם לעסק בעזרת קופירייטר, אך חשוב לבחור בשם ייחודי מאחר והבחירה תמשיך ללוות אתכם לכל אורך חיי העסק ואם לא תבחרו נכון אתם עלולים להצטער על הבחירה הראשונה ושינוי השם במועד מאוחר יותר עשוי להיות מורכב ומתיש מבחינה ביורוקרטית, ויש התייחס גם לענייני המיתוג.

אחת האסטרטגיות הנפוצות לבחירת שם לעסק החדש היא לאפיין את קהל היעד אליו פונים ולהתאים את שם העסק ללקוחות הפוטנציאליים. חשוב לערוך מחקר מתחרים ולבדוק שאין עסקים עם שם דומה. כך לדוגמה, אם אתם מקימים עסק חדש בתחום עבודות האלומיניום, יש בשוק חברות רבות הכוללות את המילה אלום או את צירוף המילים עבודות אלומיניום עם שם פרטי של בעל העסק. אם השם שלכם הוא אלי תגלו לא מעט חברות הנקראות אלום אלי, לכן השם אינו מקורי ולקוחות עלולים להגיע למתחרה שלכם.

לאחר שבדקתם שמות של עסקים מתחרים עליכם לוודא כי השם שבחרתם הוא מקורי וייחודי. כדאי לחפש בגוגל ובאינדקסים של חברות ועסקים האם יש עסק בשם דומה לזה שחשבתם עליו, כך תימנעו מטעות אסטרטגית והלקוחות יוכלו למצוא אתכם בקלות.

מעבר למחקר המתחרים ולבדיקת שמות של עסקים בתחומים אחרים, מומלץ להתייעץ גם עם עורך דין לגבי חוקיות השם. לפעמים בוחרים שם העשוי להיות דומה לשם של עסק אחר, והעסק המתחרה יכול לתבוע אתכם בגין גניבת דעת והטיה מכוונת. בבדיקת שמות העסקים כדאי לבדוק גם את הדומיין שהמתחרים בחרו וכך תוכלו ליצור בידול מהמתחרים ולמתג את העסק החדש.

 

טיפים לבחירת שם מקורי לעסק החדש

 

  • להימנע משם ארוך מדי – מומלץ להתמקד בשם קצר יחסית לעסק החדש, מאחר ושמות ארוכים פחות נקלטים בתודעה של הלקוחות וקשה לאתר עסק עם שם ארוך במנועי החיפוש כמו גוגל. 
  • בדיקת משמעות השם – למילים רבות יש מילים נרדפות, לכן המשמעות של השם עשויה לפגוע ברגשות של לקוחות מסוימים. כמו כן, חשוב לבדוק מהי המשמעות של השם בשפות אחרות כמו אנגלית, צרפתית, ערבית וספרדית, כך תימנעו משמות בעייתיים.
  • הוספת שם משפחה – רבים מעוניינים לכלול את השם הפרטי או את שם המשפחה בכינוי העסק, לדוגמה שי שיפוצים, זו אפשרות טובה כל עוד השם לא נמצא בשימוש אצל עסקים אחרים, ובמיוחד בעסקים מתחרים, ואם מדובר בשם משפחה ידוע כמו שטראוס, יתכן ועדיף להימנע מהוספת שם המשפחה.
  • שם קליט – כדאי לחפש שמות קליטים לעסק, גם אם אין לשם משמעות מסוימת. כך לדוגמה, למותגים מובילים כמו יאהו וגוגל אין באמת שמות עם משמעות ועדיין מדובר בחברות ענק מצליחות.
  • שם שמסביר את מהות העסק – במקרים מסוימים כדאי ששם העסק יסביר את מהותו ויאפשר ללקוחות להבין במה העסק החדש מתמחה.

 

שם מעורר דמיון – אפשר לבחור שם שגורם לדמיון לפעול, כך הלקוחות זוכרים בקלות את שם העסק והמיתוג קל ומהיר יותר.

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים ובסך הכל ממש שמח בחלקו.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי