1-700-700-655 חודש מתנה

על רשויות המס לדחות תשלום מע"מ של ספקי חפציבה

מאת: רו"ח יורם שיפר

מערכת UCAN2: יש לדחות תשלום מע”מ של ספקי חברת חפציבה

בחודשים הקרובים יפקדו שלטונות מע”מ את ספקי חברת חפציבה ויטילו עליהם חיובי מס על עבודות וסחורות שהתמורה עליהן עדיין לא נגבתה. אחד האבסורדים בחוק מע”מ הוא חובת תשלום מע”מ על הוצאת חשבונית במנותק מהפירעון בפועל; וזה מה שצפוי לקרות לספקי חברת חפציבה שלא קיבלו ולא יקבלו בזמן הקרוב את כספם.

מערכת UCAN2: יש לדחות תשלום מע”מ של ספקי חברת חפציבה

החוק מחייב הוצאת חשבונית ותשלום המע”מ בתוך ימים ספורים ממועד אספקת העבודה או הטובין. לפיכך, עסק שמסר סחורה ללקוח חייב לשלם את המע”מ בגין אותה סחורה כמעט באופן מיידי, גם אם לא הוציא חשבונית או לא גבה את התשלום.

 

ההיגיון העומד מאחורי ההצעה הוא שמקבל הסחורה רשאי לקבל את המע”מ על סמך החשבונית שהוצאה לו גם אם לא שילם את תמורת הסחורה, שכן המע”מ מסתובב בין העסקים במעגל: ספק משלם, לקוח מקזז או מקבל – ונותר סכום אפס (רק הצרכן הסופי משלם את המע”מ בסופו של דבר).

תצלום: טס שפלן / באובאו

בתי המשפט נדרשו לסוגיה והתירו החזר מע”מ לעסק שלא קיבל את תמורת החשבוניות, אך התקנות בעניין קשיחות ובעייתיות מאוד. ספקי חברת חפציבה שלא קיבלו ולא יקבלו בזמן הקרוב את כספם חייבים לשלם את המע”מ בגין אספקת העבודות. במקרים כאלה נוהגים שלטונות מע”מ לפקוד את כל ספקי החברה ולהטיל שומות וחיובים על כל האספקות שבוצעו עוד לפני שהוצאו החשבוניות.

 

מקרה חפציבה אינו היחיד. אמנם במרבית המקרים הנושים הגדולים הם הבנקים, אך הנפגעים הישירים הם העסקים הקטנים והבינוניים העומדים גם הם בפני קריסה. על הרשויות להתעשת ולתקן תקנות שיגנו על הספקים ויקלו עליהם בתשלום המסים שלא גבו מלקוחותיהם. שכן על פי המנגנון הקיים, הספק גובה את המע”מ מהלקוח ומעבירו למדינה. מדוע על הספק לממן את המדינה כאשר אין לו שיניים לגבות את החוב? למדינה יש את כל האמצעים לגבות את החובות ביתר קלות. עליה למלא את חובה ולא לגבות במקום שקל לה לעשות זאת.

 

האם כל אותם ספקים שחרב עליהם עולמם ועומדים להפסיד את כל כספם שונים מהלקוחות שקנו בית ולחלקם הגדול יש ערבויות? על המדינה להתחשב באותם עסקים קטנים ובינוניים המהווים חלק נכבד מהכלכלה. אסור שהמדינה תחייב את ספקי חפציבה בתשלומי מע”מ עד לסיום הליכי הכינוס. על רשות המסים ומשרד האוצר לנהוג מידה של חסד עם מאות הספקים שנכוו מקריסת החברה ולהקל עליהם בסוגיית המע”מ.

 

הכותב הוא שותף במשרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’

למאמרים נוספים בנושא הנהלת חשבונות לחץ כאן

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי