1-700-700-655 חודש מתנה

מיסי הרשות המקומית (ארנונה)

ארנונה - מיסי הרשות המקומית

ערכת הנהלת חשבונות באינטרנט מסבירה כי: הוצאות ארנונה מוכרות בניכוי.

אף בסעיף זה, יש להבחין בין דיווח על בסיס מצטבר לבין דיווח על בסיס מזומן. שכן, בדרך כלל, חשבון הארנונה לחודשים האחרונים בשנת המס מתקבל ומשולם רק בתחילת שנת המס העוקבת.

במקרים בהם חשבון הארנונה משותף למספר עסקים שונים או במקרים בהם העסק מנוהל מבית המגורים, יש להפריד באופן ברור את חלקו של העסק מסך ההוצאה הכולל בחשבון הארנונה. רק החלק העסקי יוכר כהוצאות מוכרות.

 

לגבי הוצאות ארנונה בעסק מהבית ראה מאמר נפרד באתר.

המידע לקוח מתוך ספר “הוצאות מוכרות למס” מאת עו”ד רו”ח רמי אריה בהוצאת מיסים ועסקים בע”מ – www.ralc.co.il

 

כל רשות מקומית וכל מועצה אזורית רשאית על פי החוק הקיים במדינת ישראל להטיל ולגבות מס מוניציפלי מתושבי יישוב מסוים ומעסקים הפועלים בשטח הרשות או המועצה. ארנונה היא בעצם מס מוניציפלי המוטל על התושבים והעסקים ביישוב, מטרת המס היא לממן את הפעילות השוטפת של הרשות המקומית. מיסי הרשות המקומית נקבעים לפי מדיניות המועצה המקומית ומושפעים מקריטריונים כגון: סוג השימוש בנכס (מסחר, תעשייה, משרדים, מגורים וכו’), שטח הנכס, מיקום הנכס (אזור מסחרי מפותח, שכונת מגורים יוקרתית וכדומה) ועוד.

חשוב לדעת כי לכל רשות מקומית יש צו ארנונה ייעודי, הצו מובא לאישור על ידי חברי מועצת העיר מדי שנה. דיני הארנונה במועצות המקומיות הוסדרו בפקודת המוצעות המקומיות בשנת 1941, הפקודה הוחלפה ב-1950 והוסדרה מחדש בצו המועצות המקומיות. דיני הארנונה במועצות האזוריות הוסדרו בצו המועצות המקומיות בשנת 1958. ההנחות והפטורים מתשלום מיסי הרשות המקומית הוסדרו בפקודת מיסי עירייה ומיסי הממשלה ובחוק הרשויות המקומיות. סעיף 8 א’ לחוק ההסדרים קובע את דרך חישוב הארנונה לפי יחידת שטח ובהתאם לסוג הנכס, מיקומו והשימוש שנעשה בו.

 

מה כולל תשלום ארנונה?

תשלום ארנונה לעסקים הוא יקר באופן משמעותי מהמס המוטל על תושבי היישוב. יש לציין כי ארנונה מהווה הוצאה מוכרת לעסקים, לכן כדאי לדווח על ההוצאה, בהתאם לכללי הדיווח. אם העסק פועל מהבית, כלומר מבית פרטי או מדירת מגורים, יש לבצע הפרדה של החלק השייך לעסק כדי להכיר בהוצאה.

תשלום הארנונה מוטל על מי שמחזיק בפועל בנכס ולא על בעלי הנכס, לכן אם שוכרים חנות ביישוב מי שישלם מס רשות מקומית הוא בעל העסק ולא בעלי הנכס. תשלום מס רשות מקומית כולל תברואה, פינוי פסולת ואשפה, שיפור פני העיר, לרבות תחזוקה, הקמה ושיפור של כבישים, מדרכות, תאורת רחוב, גינון עירוני, מערכות רמזורים, תאורת רחוב ועוד.

 

כמה חשוב תשלום בזמן?

החוק בישראל קובע חובת תשלום מס רשות מקומית (ארנונה) עד 1 בינואר בכל שנת מס, אך כדי להקל על התושבים והעסקים ניתן לשלם את מיסי הרשות המקומית ב-6 תשלומים שווים וצמודים למדד, התשלום מבוצע באופן דו חודשי. אם לא משלמים בזמן יוטלו על העסק החייב בארנונה הפרשי הצמדה וריבית על פי החוק.

 

מי זכאי הנחות או לפטור מארנונה?

ראוי לציין כי המחוקק מאפשר לרשויות המקומיות להטיל תעריפי ארנונה גבוהים על נכסים לשימוש עסקי, ולמעשה הנכסים העסקיים ברחבי המדינה מהווים למעלה מ-50% מכלל ההכנסות של הרשויות המקומיות בארץ. הארנונה מהווה הוצאה כספית גדולה ומשמעותית לכל העסקים הפועלים בישראל, ובמיוחד עבור עסקים קטנים שמחזור העסקאות שלהם קטן.

לכן, מומלץ לבעלי העסקים להכיר את הזכויות המגיעות להם על פי חוק ולנסות להפחית את תשלומי הארנונה לרשות המקומית למינימום האפשרי. כמו כן, יש מקרים מסוימים בהם בעל העסק יכול לקבל פטור מלא מתשלום הארנונה.

כך לדוגמה, עצמאי מעל גיל 60 המנהל עסק ומקבל הנחה בארנונה עבור דירת המגורים שבבעלותו יכול במקרים מסוימים לקבל הנחה גם בארנונה עבור העסק שלו, יש בעלי הכנסה נמוכה הזכאים להנחה, נכים זכאים להנחה בארנונה גם עבור בית העסק ועוד.

 

איך מיסי הרשות המקומית יעילים לעסק שלנו?

מיסי הארנונה גבוהים עבור העסקים אך חשוב לזכור כי הם מסייעים לרשות המקומית לבצע את תפקידיה ופעילותיה עבור התושבים וגם עבור העסקים הנמצאים בשטח הרשות, למשל תברואה, פינוי אשפה, תאורה, טיפוח, כבישים, תשתיות ועוד.

 

סיכום

לסיכום, יש לשלם ארנונה בזמן אחרת צפויים לריבית פיגורים ולקנסות, חשוב לדווח על ההוצאה המוכרת, וכדאי להתייעץ עם רואה החשבון לגבי פטורים והנחות.

למאמרים נוספים לחץ כאן

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי